eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Efektywna praca

Efektywna praca

2004-09-26 00:04

Przeczytaj także: Jak zwiększyć swoją produktywność w pracy?



5. Bądź elastyczny. Eksperci zarządzania czasem sugerują planowanie nie więcej niż połowy czasu pracy. Reszta czasu to nieprzewidziane "wypadki". Nie planuj ważnych i skomplikowanych zadań na dni, które zapowiadają dużo "niespodziewanek". Kiedy dzieje się coś zaskakującego odpowiedz sobie na proste pytanie, "Jak najlepiej mogę wykorzystać mój czas w tej chwili?", żeby szybko wrócić do normalnych zajęć.

6. Weź pod uwagę swój zegar biologiczny. Kiedy pracujesz najbardziej efektywnie? Jesteś porannym ptaszkiem czy nocnym markiem? Efektywne zarządzanie czasem musi uwzględnić indywidualne predyspozycje i samopoczucie w ciągu doby.

7. Rób dobrze co trzeba robić. Guru zarządzania Peter Drucker mówi, "robienie właściwych rzeczy jest ważniejsze od robienia rzeczy właściwie (doing the right thing is more important than doing things right)". Robienie właściwych rzeczy to efektywność. Robienie rzeczy właściwie to wydajność. Skoncentruj się na początek na efektywności (co trzeba zrobić) i następnie skup się na wydajności (rób to dobrze).

8. Ćwicz sztukę inteligentnego zapominania. Eliminuj z życia trywialne czynności i te zadania, które nie mają długotrwałych skutków. Co z Twojej Listy Zadań możesz wyrzucić lub przekazać innej osobie? Skupiaj się na czynnościach, które TYLKO Ty potrafisz wykonać.

9. Naucz się mówić NIE. Takie krótkie słowo, a tak trudno je wypowiedzieć. Skupienie się na celach pomaga przełamać opory przed odmową. Zarezerwowanie sobie czasu na często pomijanie priorytety takie jak rodzina, przyjaciele, hobby też pomaga mówić NIE. Ale przede wszystkim musisz znać swoje cele i być przekonanym, że są naprawdę ważne.

10. Nie staraj się być perfekcjonistą. Tylko bogowie są w stanie zmierzyć się z ideałem. Tak. To prawda, że niektóre rzeczy muszą być bliżej perfekcji niż pozostałe, ale perfekcjonizm - rozumiany jako nadmierne skupianie się na nieistotnych szczegółach - może prowadzić do odwlekania w nieskończoność terminu zakończenia pracy.

Odwlekanie nieprzyjemnych i nudnych zadań jest bliskie ludzkiej naturze. Jak sobie z tym radzić?

1. Pomyśl jak wspaniale będziesz czuć się po zakończeniu pracy. Myśl pozytywnie o końcowym wyniku.
2. Jeżeli projekt jest skomplikowany i trudny, podziel go na mniejsze części. Przygotuj harmonogram realizacji poszczególnych kroków. Obiecaj sobie, że każdego dnia poświęcisz temu projektowi kwadrans aż do zakończenia pracy.
3. Wymyśl sobie jakąś zachętę i obiecaj nagrodę za terminowe wykonanie zadania.
4. Uświadom sobie, że praca nie musi być wykonana perfekcyjnie. Jakiekolwiek działanie jest lepsze od zaniechania. Nawet jeśli uda Ci się wykonać tylko część zadania resztę możesz przekazać innej osobie.

Co jeszcze możesz zrobić?

1. Zarezerwuj dłuższe bloki czasu na najważniejsze zadania.
2. Wyznacz każdego dnia jedno ważne zadanie i wykonaj je.
3. Eliminuj każdego tygodnia jedną bezużyteczną czynność.

W psychologii jest interesujące zjawisko nazywane "regułą 48 godzin". Mówi ona, że jeśli czegoś nie wykorzystasz w ciągu 48 godzin nie użyjesz tego nigdy. Masz więc 48 godzin. Ani minuty więcej!

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: