eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie

Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie

2010-11-30 12:35

Przeczytaj także: Konkurencyjność branży w wymiarze lokalnym


W wielu przedsiębiorstwach powoływane są specjalne osoby zajmujące się zarządzaniem wiedzą, których głównym zadaniem jest tworzenie warunków w firmie, aby do wiedzy można było łatwo i szybko dotrzeć. Jeśli w firmie dobrze zorganizowany jest proces zarządzania wiedzą to nie tworzy się też silny monopol stanowiskowy, gdzie tylko jedna osoba posiada dostęp do wiedzy i informacje na temat funkcjonowania danego stanowiska. Dzięki temu w każdej chwili pracownik taki może być zastąpiony innym pracownikiem bez istotnego spadku efektywności działania w przedsiębiorstwie.

Zarządzanie wiedzą odpowiada także na pytanie w jaki sposób zarządzać zasobami ludzkimi aby stanowiły one siłę napędową w rozwoju przedsiębiorstwa i aby pracownicy odgrywali znaczącą rolę w rozwoju firmy poprzez kreację unikalnej wiedzy organizacyjnej. Głównym zadaniem jest tutaj ustalenie przede wszystkim jakiego rodzaju wiedza jest niezbędna i potrzebna w systemie zarządzania i działań operacyjnych oraz jakie kompetencje powinni posiadać pracownicy na poszczególnych szczeblach. Innym warunkiem jest zapewnienie pracownikowi autonomii pomocnej w tworzeniu przez niego kreatywnych i nowatorskich pomysłów oraz przyczyniającej się do wzrostu zaangażowania w pracę i podniesienia poziomu satysfakcji z jej wykonywania.

Stosowanie tej zasady w połączeniu ze sprawnym systemem zarządzania wiedzą ma także wpływ na lepszy przepływ informacji w firmie i szybsze budowanie nowych, sprawniejszych wzorców postępowania. Innym istotnym warunkiem rozwoju jest „nadmiarowość” rozumiana tutaj jako wiedza tycząca się informacji wykraczających poza potrzeby operacyjne pracownika. Sytuacja w której pracownicy posiadają więcej informacji niż jest niezbędne do wykonywania danej pracy sprzyja bezproblemowej adaptacji do zmian i zmniejsza opór i lęk przed ich wprowadzaniem. Pamiętać przy tym należy że ciągłe zmiany i dostosowywanie się do wymagań i oczekiwań klientów są konieczne do zachowania konkurencyjności podmiotu, a tempo ich wprowadzania niejednokrotnie decyduje o przyszłości podmiotu.

Dostępność szerokiej informacji sprawia także, że pracownicy łatwiej się uczą i są bardziej kreatywni. Kolejnym elementem tworzenia wiedzy w organizacji jest także różnorodność, rozumiana jako zróżnicowanie pracowników pod względem zdolności, posiadanych doświadczeń i wiedzy przez co są oni w stanie łatwiej rozwiązywać niestandardowe problemy i tworzyć nowe wzory procesów i schematów funkcjonowania spółki.

Powyższe przykładowe elementy obrazują systemowy styl zarządzania bazujący na twierdzeniu, że organizacja jest powiązanym i jednolitym systemem wzajemnie oddziaływujących na siebie części zarówno w aspekcie materialnym jak i systemowym. Ważne jest więc aby kierownicy poszczególnych działów nie ograniczali się jedynie do działań z nimi związanych, ale żeby starali się zrozumieć także procesy zachodzące w innych centrach firmy. W związku z tym istotne jest aby posiadali wiedzę na temat szerokiego kontekstu działania spółki i jej celów oraz strategii. Powinni znać intencje swojej firmy, poznawać wszystkie istotne procesy zachodzące w firmie oraz dysponować informacjami przekraczającymi ich potrzeby codziennego działania gdyż tylko wtedy będą w stanie wykorzystać w pełni potencjał swój i zespołu jakim kierują.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: