eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing kadrowo-płacowy w Polsce 2009

Outsourcing kadrowo-płacowy w Polsce 2009

2010-09-24 12:46

Przeczytaj także: Outsourcing kadrowy i płacowy w praktyce


II. RYNEK W LICZBACH

„Rynek usług outsourcingowych w Polsce ciągle się rozwija. Z roku na rok wartość rynku wzrasta. Wg naszych szacunków postęp ten będzie utrzymany. Nie możemy jednak poprzestać na laurach. Pamiętajmy, że wciąż wiele zostaje do zrobienia. Kluczową rolę odgrywa teraz edukacja rynku”, zauważa Przemysław Budzbon, dyrektor zarządzający ADP Polska.

Według szacunkowych danych, wartość rynku usług outsourcingu płacowo-kadrowego w Polsce w 2009 roku wyniosła 304,15 mln złotych. W roku 2008 wartość ta wyniosła 276,85 mln, a więc zaobserwowano wzrost o 9,9% wartości. Porównanie danych z 2009 i 2008 roku wskazuje na przyrost przychodów firm, które zajmują się obsługą kadrowo-płacową. Badanie rynku wykazało, że dostawcy usług zwracają jednak uwagę na fakt, że dynamika tego wzrostu była niższa w porównaniu do poprzednich lat. Złożyły się na to różne czynniki. Dużą rolę odegrało m.in. zmniejszenie zatrudnienia przez dotychczasowych klientów czy zawieszanie nowych inwestycji. Dostawcy zwracali także uwagę na dłuższy czas zawierania kontaktów: okazało się, że w kryzysie klienci byli bardziej skłonni do wydłużenia czasu negocjacji przed podpisaniem umowy.

fot. mat. prasowe

Porównanie wartości rynku outsourcingu kadrowo-płacowego w 2008 i 2009 roku w Polsce

Porównanie wartości rynku outsourcingu kadrowo-płacowego w 2008 i 2009 roku w Polsce

„Wydaje się, że kryzys nie wpłynął w znaczący sposób na sytuację w naszej branży. W dużej mierze przyczynił się z pewnością do tego fakt, że rozwiązania outsourcingowe służą przede wszystkim optymalizacji procesów i redukcji kosztów. Stąd jest to szczególnie korzystne rozwiązanie, właśnie w okresie kryzysu. Nasi klienci docenili nasze rozwiązania. Jestem przekonana, że rynek ten dalej będzie się prężnie rozwijał”, podsumowuje Iwona Kubeczek, business development manager, ADP Polska.

III. DOSTAWCY USŁUG OUTSOURCINGOWYCH

„Rynek usług outsourcingowych w Polsce jest bardzo skoncentrowany. Kilka dużych firm kontroluje praktycznie cały rynek. Duża konkurencja jest na pewno korzystna z punktu widzenia klienta”, zauważa Ireneusz Anoszczenko, dyrektor sprzedaży i marketingu, ADP Polska.

Najważniejszymi graczami na rynku są duże firmy, których podstawową działalnością jest outsourcing w obszarze kadrowo-płacowym. Poza nimi na rynku funkcjonują także firmy, których podstawową działalnością jest doradztwo w obszarze HR, a obsługa kadrowo-płacowa jest jedną z dodatkowych gałęzi. Dodatkowo należy jeszcze wymienić średniej wielkości firmy, które świadczą usługi zazwyczaj ograniczone do outsourcingu kadrowo-płacowego oraz firmy średniej wielkości, których spółki matki to firmy informatyczne oferujące usługi do obsługi funkcji HR. Pozostali gracze to: małe spółki, firmy konsultingowe oraz międzynarodowe firmy posiadające w Polsce duże centra usługowe, biura rachunkowe.

Rynek dostawców jest bardzo silnie skoncentrowany. 10 największych działających firm posiada aż 40,5% rynku. ADP Polska podkreśla, że w tym zestawieniu, firmy około 10 pozycji mają już mniej niż 1% rynku.

Zwraca również uwagę na kryteria wyboru dostawcy. Większość firm szukając dostawcy usług outsourcingowych bierze pod uwagę referencje oraz zrealizowane projekty.

"Na rynku usług outsourcingowych referencyjność ma niezwykle duże znaczenie. Często zrealizowany z powodzeniem projekt w jednej branży, przyciąga inne firmy o podobnej działalności. Stąd niektóre firmy uważa się później za specjalistów w konkretnej branży, choć w rzeczywistości trudno tu mówić o jakiejś konkretnej specjalizacji", mówi Ireneusz Anoszczenko dyrektor sprzedaży i marketingu, ADP Polska.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: