eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Outsourcing kadrowo-płacowy w Polsce 2009

Outsourcing kadrowo-płacowy w Polsce 2009

2010-09-24 12:46

Przeczytaj także: Outsourcing kadrowy i płacowy w praktyce


IV. CHARAKTERYSTYKA USŁUG

Większość firm zajmujących się obsługą kadrowo-płacową oferuje swoim klientom dwie podstawowe usługi: payroll i kadry. W ramach payrollu dostawcy gwarantują pełną obsługę naliczania płac, zgodną z obowiązującymi przepisami prawa. Główne różnice w ofertach proponowanych przez różne firmy odnoszą się przede wszystkim do sposobów raportowania, proponowanych przez dostawców. Także usługa administracji kadrami jest przede wszystkim zdefiniowana przez kształt przepisów prawa pracy. Oddzielnie negocjowane są indywidualne wymagania klienta. Zwykle dostawcy prowadzą obsługę płac bądź obie te usługi. Mniejsze i średnie firmy zwykle decydują się na pełną usługę. Na rynku usług outsourcingowych można zaobserwować jeszcze jedną ciekawą prawidłowość: większość bardzo dużych i dużych firm na początku decyduje się jedynie na outsourcing płac, dopiero z czasem poszerza serwis o obsługę kadrową.

Koszt usługi w większości firm naliczany jest w cenie za tzw. pasek, czyli koszt obsługi jednego pracownika.

„Zwykle liczba pasków pokrywa się z liczbą zatrudnionych pracowników, choć bywają wyjątki. Zdarza się na przykład, że po odejściu jakiegoś pracownika, pozostają działania dotyczące jego osoby, które trzeba jeszcze przeprowadzić”, mówi Ireneusz Anoszczenko.

Cena za pasek jest bardzo zróżnicowana. Składa się na nią wiele czynników: złożoność i zakres usługi, indywidualne oczekiwania klienta, liczba pasków. Nie bez znaczenia są także negocjacje oraz stosunki nieformalne.

V. PROFIL KLIENTÓW

Co ciekawe, wśród klientów korzystających z usług outsourcingu najwięcej jest firm małych i średnich. Jednak z punktu widzenia liczby obsługiwanych pracowników, to duże firmy generują większość przychodów na rynku.

Korzystanie z rozwiązań outsourcingowych w Polsce z roku na rok coraz bardziej zyskuje na popularności. Są jednak branże ciągle stanowiące wyzwanie dla firm dostarczających usługi w zakresie obsługi kadrowo-płacowej. Outsourcingu jeszcze nie stosuje się w: sektorze publicznym, agencjach pracy tymczasowej, energetyce, górnictwie, hutnictwie, logistyce. Logistyka jest bardzo specyficzną branżą, przede wszystkim ze względu na trudności związane z rozliczaniem czasu pracy. Wymaga zastosowania specyficznych rozwiązań. Stąd obawy przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z rozwiązań outsourcingowych w tej branży.

Badania wskazują na jeszcze inną zależność. Okazuje się, że lokalne firmy są zwykle bardziej ostrożne w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z usług zewnętrznego dostawcy. Ma to przede wszystkim związek z mniejszym doświadczeniem we współpracy z poddostawcami tego typu usług. Firmy zagraniczne lub z zagranicznym kapitałem są bardziej otwarte na innowacyjne rozwiązania. Podobnie jest w przypadku nowych firm, które są bardziej skłonne do korzystania z outsourcingu.

"Nowo powstające firmy nie mają rozbudowanych struktur. Zwykle cechuje je też bardziej nowoczesne podejście do koncepcji zarządzania. Zamiast inwestować w działalność pomocniczą, wolą możliwie największe środki skierować na kluczową z ich punktu widzenia działalność biznesową", zauważa Przemysław Budzbon.

VI. PROGNOZY NA PRZYSZŁOŚĆ

"Z pewnością można się spodziewać, że rynek usług outsourcingowych w Polsce będzie się w najbliższych czasach dynamicznie rozwijać. Nasi klienci doceniają wartość dodaną, jaką przynosi im outsourcing. Wydaje się, że managerowie, którzy mieli do czynienia z outsourcingiem i poznali związane z nim korzyści, nie będą skłonni rezygnować z tych usług. Często managerowie także po zmianie pracodawcy, przenoszą pozytywne praktyki do nowego miejsca", mówi Przemysław Budzbon, dyrektor zarządzający ADP Polska.

Według szacunkowych prognoz, w przeciągu najbliższych pięciu lat rynek utrzyma dodatnią dynamikę wzrostu. Średnia stopa wzrostu będzie się utrzymywać na poziomie nieco powyżej 7%. Szacuje się, że w 2014 roku wartość rynku usług outsourcingowych powinna osiągnąć 431,35 miliona złotych.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: