eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › 7 grzechów głównych w PR

7 grzechów głównych w PR

2004-07-30 02:05

Dziennikarze, zarówno ci pracujący dla mediów drukowanych, jak i ci z radia czy telewizji otrzymują codziennie dziesiątki, jeśli nie setki informacji prasowych. Żaden z nich nie chce dostawać wiadomości, które nie korespondują z tematyką medium, dla którego pracują lub swojej specjalizacji. Przykładowo, dziennikarz zajmujący się oprogramowaniem nie wykorzysta informacji o nowym sprzęcie, a ten, który specjalizuje się w urządzeniach nie będzie specjalnie zainteresowany pisaniem o oprogramowaniu.

Przeczytaj także: Jak budujemy wizerunek pracodawcy

Teoretycznie wszyscy o tym wiedzą, a ilu z nas lekceważy zasadę selektywności podczas wysyłania informacji?!

Jeden
Dzisiejsze programy pocztowe pozwalają na skuteczne filtrowanie adresów dziennikarzy w zależności od tego czym się zajmują. Jeśli korzystasz z mechanizmów zbudowanych w oparciu o Internet zadbaj byś mógł wybierać adresatów swojej notatki zależnie od jej treści. Nigdy nie wysyłaj dziennikarzom informacji, jeśli przypuszczasz, że może ich to nie interesować. Unikniesz irytacji lub nawet zlekceważenia w przyszłości, kiedy naprawdę Twoja informacja może być warta publikacji.

Dwa
Znajomość specjalizacji dziennikarza to jedno, a wiedza o tematyce całego magazynu to drugie. Spójrzmy zatem na branżę IT. Na pierwszy rzut oka wszyscy piszą o tym samym: nowościach w sprzęcie komputerowym, oprogramowaniu i Internecie. Wystarczy jednak dokładniejsza lektura i cóż się okazuje? Jedne wydawnictwa skierowane są do specjalistów, a inne do zwykłego użytkownika. Są publikatory, które prezentują wyłącznie nowości oraz te, które opisują płynące z nich idee i zastosowania. Różnią się one od siebie językiem i stylem. Raz jest to branżowy żargon, kiedy indziej język potoczny zrozumiały dla użytkownika, który czyta o czymś po raz pierwszy.

Nawet najwymyślniejsza aplikacja nie dokona za Ciebie wyboru do kogo należy daną informację wysłać. Jeśli nie masz przysłowiowego asa w rękawie nie wysyłaj informacji do medium, w którym taka informacja gości od święta lub wcale. Podobnie rzecz ma się z odbiorcami – nie zarzucaj specjalistów informacjami, które skierowane są do użytkownika końcowego, a użytkowników końcowych nie racz trudnym specjalistycznym językiem.

Trzy
Znajomość harmonogramu wydawniczego poszczególnych tytułów i ich planowanej tematyki to podstawa pracy każdego specjalisty PR. Wprawdzie wszystko zawsze może ulec zmianie, ale umiejętne planowanie działań Public Relations może okazać się bardzo skuteczne - choćby w procesie budowania wizerunku firmy. Znając terminy publikacji raportów, porównań i testów można napisać komplementarny artykuł, zorganizować wywiad lub przygotować wprowadzenie nowego produktu na rynek. Sami dziennikarze przyznają również, że czasami dobrze jest mieć pod ręką takiego "gotowca", gdy po prostu nie ma o czym pisać (a bywają takie chwile!) lub gdy dziennikarz jest po presją czasu.

Pamiętaj zatem, że miesięczniki przygotowuje się z 2-3 miesięcznym wyprzedzeniem i prawie nigdy nie uda Ci się zmieścić informacji o Twoim najnowszym produkcie w najbliższym wydaniu. W przypadku tygodników i dwutygodników 14-21 dni zawiadomienia przed datą publikacji powinno wystarczyć. Inaczej sprawa ma się z dziennikami. Tutaj na publikację ma szansę jedynie to co świeże i z ostatniej chwili, warto więc być pierwszym przed konkurencją.

Cztery
Zdarza się, że czytamy jakieś informacje i wprost trudno nam dać im wiarę. Czasem technologia jest bardzo niezwykła, czasem zaś jest to zbyt atrakcyjna cena oferowanych produktów. Zdarza się też, że informując media o nowościach możemy zamieścić niedokładne dane lub zaprezentować zdjęcia, na których produkty odbiegają od rzeczywistości. Najczęściej przytrafia się to gdy piszemy o urządzeniach w fazie koncepcyjnej lub gdy przygotowywane są na inny rynek (np. wersje narodowe samochodów mogą różnić się od siebie nie tylko kolorystyką, ale też wyposażeniem).

 

1 2

następna

oprac. : Witold Sokołowski / epr epr

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: