Jakość i zarządzanie jakością
2010-06-16 10:12
Przeczytaj także: Zarządzanie jakością: rozwój i znaczenie
Współcześni badacze podają więcej definicji tej kategorii ekonomicznej, zwracając jednocześnie uwagę, że mogą się one wzajemnie przenikać. D.A. Garvin zaproponował podział jakości na kilka wzajemnie uzupełniających się rodzajów, gdzie każda z nich występuje w różnych sytuacjach w zależności od kontekstu. Podaje więc pięć definicji jakości, tj.:
- bezwzględna – doskonałość,
- zorientowana na wyrób – pewna liczba pożądanych cech,
- zorientowana na użytkownika – przydatność do użytkowania,
- zorientowana na wytwarzanie – zgodność z wymaganiami,
- zorientowana cenowo – satysfakcja stosowanie do ceny.
Podsumowując, jakość jest trudna do jednoznacznego zdefiniowania, ponieważ jest określana przez szereg elementów, takich jak cechy samego produktu lub usługi, konsumenta, wymagania czy też przez cenę. Jest ona zatem jednym z tych pojęć, które zależą od kontekstu sytuacyjnego, przez co konieczne jest dbanie o jej stosowny poziom na każdym etapie wytwarzania. Stąd pojawia się potrzeba zarządzania jakością, realizowaną np. poprzez koncepcję TQM czy systemy serii ISO 9000.

1 2
oprac. : Bernadeta Selwa / YPI Consulting
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Wizz Air wraca do Modlina i uruchomi 11 nowych tras do 8 krajów
-
Nowa aplikacja Koszyk Zakupowy: sprawdź, gdzie zrobisz taniej zakupy spożywcze w największych sieciach
-
Cyberprzestępcy testują nową technikę FileFix. Ataki phishingowe bez użycia luk w oprogramowaniu.
-
Google testuje AI, które dzwoni do firm. Zmiany w kampaniach Performance Max i raportach Google Ads