eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Usługa powszechna TP SA 2006-2009

Usługa powszechna TP SA 2006-2009

2010-05-05 10:44

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawił Raport o realizacji obowiązku świadczenia usługi powszechnej przez Telekomunikację Polską SA w okresie od 8 maja 2006 r. do 31 grudnia 2009 r. Raport wskazuje, że TP wciąż niedostatecznie wywiązuje się z kilku obowiązków związanych ze świadczeniem usługi powszechnej. Jednym z nich jest zapewnienie fizycznej dostępności usługi powszechnej na terenie całego kraju - realizacja wskaźnika dostępności - czas oczekiwania na przyłączenie do sieci.

Przeczytaj także: Usługa powszechna TP SA w 2009

Po przeprowadzeniu konkursu na przedsiębiorcę wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej oraz postępowania konsultacyjnego, decyzją Prezesa UKE z dnia 5 maja 2006 r., Telekomunikacja Polska SA została wyznaczona do świadczenia usługi powszechnej przez okres 5 lat, tj. od dnia 8 maja 2006 r. do dnia 8 maja 2011 r. Usługę powszechną stanowi zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie. TP ma między innymi obowiązek przyłączenia pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta (z wyłączeniem ISDN) i utrzymania łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Z raportu wynika, że największym problemem w świadczeniu przez TP usługi powszechnej jest zapewnienie jej dostępności fizycznej. Spółka nie wywiązuje się dostatecznie z tego obowiązku. Świadczy o tym brak realizacji wymaganych w tym zakresie wskaźników, których wartości są określone i tak poniżej oczekiwań użytkowników. W związku z powyższym, TP powinna podjąć działania mające na celu wzrost dostępności usługi powszechnej poprzez skrócenie czasu oczekiwania na przyłączenie do sieci.

Zdaniem UKE skrócenia wymaga w pierwszej kolejności termin rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej, który zgodnie z postanowieniami obowiązującego regulaminu został określony jako nie dłuższy niż 10 miesięcy od dnia złożenia zamówienia.

UKE pozytywnie ocenia realizację przez TP obowiązku przystępności cenowej usługi powszechnej w aspekcie oferowania różnych pakietów cenowych, w tym planu specjalnego uwzględniającego częściowo potrzeby osób znajdujących się w trudnej sytuacji. Jednakże ocena spełnienia obowiązku przystępności cenowej z uwzględnieniem możliwości ekonomicznych użytkowników końcowych nie jest już tak jednoznaczna. Z ankietowych badań konsumenckich z 2006 r. i 2009 r. wynika, że zdaniem użytkowników opłaty za korzystanie z telefonii stacjonarnej są za wysokie, co stanowi jedną z głównych przyczyn całkowitej rezygnacji z posiadania, a tym samym z korzystania z telefonu stacjonarnego. Użytkownicy wskazują jednak na spadek ponoszonych przez nich opłat na telefonię stacjonarną.

Jeżeli chodzi o zapewnienie świadczenia usługi powszechnej z zachowaniem odpowiedniej jakości, to wg raportu można je ocenić pozytywnie za wyjątkiem sprawności łącza dostępowego. UKE podkreśla, iż jest to najważniejszy element jakości realizacji usługi powszechnej, gdyż określa jakość świadczenia usługi abonamentu i stanowi o możliwości korzystania z usług telekomunikacyjnych.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Wskaźnik optymizmu IV 2010

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: