eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak wygląda ogrodnictwo XXI wieku?

Jak wygląda ogrodnictwo XXI wieku?

2010-04-06 00:22

Husqvarna i Gardena po raz kolejny zaprezentowały wyniki z globalnego raportu na temat ewolucji ogrodnictwa w XXI w. Został on stworzony wspólnie z międzynarodową firmą badawczą - Kairos Future. Raport przedstawia aktualne trendy w ogrodnictwie, ocenia wpływ nowoczesnych technologii i Web 2.0. na jego rozwój w przyszłych latach oraz pokazuje jak zmieniają się ludzkie nawyki związane z pielęgnacją ogrodu.

Przeczytaj także: Polskie ogrody już nie tylko "na pokaz"

Cyfrowi badacze

Ogrodnictwo jest obecnie bardzo popularnym tematem na całym świecie. Świadczy o tym nie tylko wzrost wydatków związanych z ogrodnictwem (w latach 2004-2008 średnie światowe wydatki wzrosły o 2,8% - źródło: Datamonitor), ale również coraz większa liczba blogów ogrodniczych i słów kluczowych, dotyczących pielęgnacji zieleni w wyszukiwarkach Google.

Przeprowadzone badania ukazują silny wpływ Web 2.0. na rozwój ogrodowych trendów. Ogromna wiedza i łatwy dostęp do informacji za pomocą kliknięcia myszki pozwala ogrodnikom (i wszystkim zainteresowanym osobom) na dzielenie się wiedzą oraz umiejętnościami poprzez wirtualne społeczności czy blogi. Internet pozwala poznać nowe techniki i technologie wykorzystywane w ogrodnictwie, znaleźć najlepszy produkt, jak również poznać opinie innych użytkowników.

O sile bloggingu świadczy jego liczba, np. w Chinach eksperci szacują liczbę blogerów na ponad 100 milionów. Można znaleźć blogi poświęcone każdemu aspektowi ogrodnictwa. Jednak ogrodnictwo on-line to nie tylko blogi. W ostatnich latach nastąpił duży wzrost liczby forów internetowych poświęconych ogrodnictwu, a także grup ogrodniczych, na których miłośnicy zieleni dzielą się opiniami i doświadczeniami. Co więcej, pasjonaci ogrodnictwa zamieszczają zdjęcia swoich ogrodów na serwisach, takich jak Flickr (serwis internetowy stworzony do gromadzenia i udostępniania zdjęć cyfrowych online), a filmy video na Youtube.

Również na serwisie społecznościowym - Facebook, tworzone są grupy ogrodnicze, których liczbę szacuje się na ponad 500. Używając francuskiego i hiszpańskiego słowa „jardin” można znaleźć 225 grup, z liczbą członków wahającą się od kilku do kilkunastu tysięcy osób. Największe grupy to: Wolałbym być ogrodnikiem (20 746 członków) i Organiczne ogrodnictwo (18 000 członków) [Stan z 21.12.2009r.]. Coraz bardziej popularne staje się również Partyzanckie ogrodnictwo (2 482 członków). Jest to forma aktywizmu społeczno-polityczno-ekologicznego, mająca formę spontanicznych działań związanych z zazielenianiem miasta. Również w Polsce znajduje on coraz większą liczbę zwolenników.

Ogrodnicze Dzieło sztuki

Jak podaje raport, w 2010 roku będzie rosło poczucie indywidualizmu w przydomowych ogrodach, wypierając „naśladownictwo”. Powoli zanika tendencja „dotrzymywania kroku sąsiadowi”. Obecnie uprawianie ogrodu jest sposobem na wyrażenie siebie, przy wykorzystaniu przestrzeni zewnętrznej. Nie dziwi zatem rosnąca popularność tego tematu wśród mediów elektronicznych, takich jak fora, blogi czy portale społecznościowe. Ten rodzaj komunikacji - Web 2.0 - pozwala wielu ogrodnikom-amatorom dzielić się swoją pasją z innymi entuzjastami ogrodów „obecnymi” w sieci. Dzięki temu zamiast naśladować swych sąsiadów, mogą stworzyć swój unikalny, wyjątkowy styl – osobiste dzieła sztuki.

Światowa fascynacja

Stereotypowe spojrzenie sugeruje, że ogrodnictwo jest to hobby popularne głównie wśród bogatych mieszkańców Zachodu. Jednak raport ukazuje, że jest ono globalną pasją. Wśród nowych potęg ekonomicznych, takich jak Chiny, Rosja czy Brazylia, zainteresowanie pielęgnacją przydomowej zieleni sięgnęło poza świat on-line. Co więcej, uprawianie własnego ogrodu staje się wyznacznikiem statusu społecznego - głównie w krajach o szybko rosnącej liczbie klasy średniej, jak RPA czy Polska.

Zmienia się również podejście do ogrodnictwa, które można scharakteryzować jako powrót do naturalności, dzikości natury oraz chęci wykorzystania jadalnych produktów ogrodu. Chodzi tu o zwrócenie uwagi na organiczny charakter ogrodu - czyli taki, który daje plony. Możliwość korzystania z własnych warzyw oraz przypraw – popularnie określanych „kuchnią ogrodową” – jest najpopularniejszym trendem wśród ogrodniczych bloggerów na całym świecie. Jedną z głównych przyczyn rozwinięcia tej ogrodniczej mody, było przeznaczenie części trawinka przy Białym Domu, przez Michelle Obama, na organiczny, warzywny ogród.

 

1 2 3

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: