eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Spam a gospodarka globalna

Spam a gospodarka globalna

2010-04-06 09:29

Spam a gospodarka globalna

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Czy tego chcemy czy nie, spam stanowi dzisiaj część naszego życia i - jak wiele innych rzeczy - odzwierciedla zdarzenia w globalnej gospodarce. Naturalnie o słuszności tej tezy nie przekonamy się, otwierając skrzynkę pocztową i znajdując w niej mnóstwo niechcianych wiadomości. Jeżeli jednak przyjrzeć się temu zjawisku jako całości, wyraźnie widać, że tematy niechcianych wiadomości i ogólne tendencje w spamie są ściśle związane z globalną sytuacją finansową - podaje Kaspersky Lab.

Przeczytaj także: Spam V 2014

Aby zrozumieć ten związek i przyjąć jego istnienie, należy przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie "Czym jest spam?". Istnieje powszechnie uznawana i precyzyjna definicja tego słowa - spam to anonimowa, niechciana, wysyłana masowo wiadomość e-mail. Jednak z punktu widzenia odbiorcy spamu to po prostu niechciany śmieć, który zapycha jego skrzynkę odbiorczą.

Naturalnie dla spamerów te anonimowe, niechciane, masowo wysyłane wiadomości e-mail stanowią część ich biznesu i jak każda inna forma działalności, biznes spamowy posiada własne zasady, które regulują związek pomiędzy spamerem a jego klientem. Ogólnie biznes spamowy działa według jednego z dwóch modeli: programu afiliackiego lub na zasadzie bardziej standardowej relacji "dostawca usługi/klient".

Program afiliacki lub partnerski oznacza, że dystrybutor towarów płaci spamerom nie za samą reklamę, ale od każdego klienta, który zakupi u niego towary. W niektórych przypadkach program partnerski może zostać wprowadzony przez samego dystrybutora towarów, częściej jednak istnieje osoba trzecia, która łączy firmę oferującą towary oraz spamerów, którzy chcą je reklamować. W takiej sytuacji to spamer i organizator programu dostają "dolę" od sprzedawcy towarów.

Program partnerski jest szczególnie popularny wśród osób, które handlują Viagrą, podrabianymi szwajcarskimi zegarkami lub tanim oprogramowaniem. Ponadto, w tego rodzaju programach uczestniczą również dystrybutorzy reklam kasyn online.

Odsetek spamu rozsyłanego za pośrednictwem programów partnerskich w rosyjskim Internecie ciągle zmienia się, rzadko jednak spada poniżej poziomu 30-60% całkowitej ilości spamu.

Najprostszą metodą rozprzestrzeniania spamu jest relacja dostawca usług/klient. Dostawcą usług jest spamer oferujący swoje sługi. Klientem jest osoba lub firma, która wykorzystuje te usługi do reklamowania swoich towarów. Ten model jest równie popularny w rosyjskim Internecie co program partnerski.

Artykuł zaczęłam od śmiałego stwierdzenia, że spam jest wskaźnikiem stanu globalnej gospodarki. Gdyby pójść o krok dalej, można by stwierdzić, że analizowanie spamu pozwala monitorować rozwój globalnej sytuacji gospodarczej. Oczywiście, nie mam tutaj na myśli poważnej analizy ekonomicznej - widoczne będą jedynie ogólne trendy spadkowe i wzrostowe.

fot. mat. prasowe

Ilość zamawianego spamu

Oznaki kryzysu były najbardziej widoczne w spamie rozprzestrzenianym według modelu dostawca usług/klient, ponieważ większość klientów spamerów należy do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, czyli najbardziej dotkniętego kryzysem. Wykres poniżej prezentuje zmianę ilości zamawianego spamu.

Pierwszy spadek miał miejsce w sierpniu 2008, miesiącu uważanym za początek kryzysu gospodarczego w Rosji. Między sierpniem a październikiem liczba zamówień na spam nieznacznie wzrosła, jednak niedługo później spadła do poziomu niższego niż przed kryzysem. Drugi poważny spadek nastąpił wiosną 2009 roku. Spadki spowodowane były dwoma czynnikami: klienci spamerów nie mieli wystarczająco dużo pieniędzy, aby się reklamować, a wiele małych i średnich firm, które wykorzystywały spam jako narzędzie reklamy, nie przetrwało w trudnej sytuacji gospodarczej.

fot. mat. prasowe

Ilość spamu zawierającego oferty nieruchomości


Tylko jedna kategoria spamu oparła się ogólnemu trendowi - nieruchomości.

Ilość tego rodzaju spamu w rosyjskim Internecie jest zwykle nieznaczna, ponieważ większość agencji nieruchomości to duże firmy, które nie korzystają z usług spamerów. Jednak w badanym okresie powierzchnia biurowa była wynajmowana głównie przez małe firmy, co spowodowało zwiększenie aktywności reklamowej podczas kryzysu. Jest to dość logiczne. Wiele firm, które zbankrutowały, musiały opuścić swoje biura. Organizacje, które przetrwały, szukały tańszych lokali. Sytuacja zmusiła wynajmujących do obniżenia kosztów i rozpoczęcia kampanii reklamowej wykorzystującej spam. Pierwszy wzrost tego rodzaju aktywności miał miejsce w październiku 2008 roku. Punkt krytyczny został osiągnięty wiosną 2009 roku.
Przeczytaj także: Spam I kw. 2014 Spam I kw. 2014

 

1 2

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: