eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakup samochodu 2010: intencje Polaków

Zakup samochodu 2010: intencje Polaków

2010-03-03 13:15

Zakup samochodu 2010: intencje Polaków

Planowany zakup samochodu osobowego w latach 2006 – 2010 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Co jedenasty dorosły Polak (9%) planuje w tym roku zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego. Zdecydowana większość badanych myśli o pojeździe używanym - chęć zakupu auta z drugiej ręki deklaruje aż 83% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy - wynika z badania TNS OBOP.

Przeczytaj także: Zakup samochodu 2009: intencje Polaków

Z raportu "Intencja zakupu samochodu w 2010 roku", przygotowanego przez Sektor Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP wynika również, że poziom obecnych deklaracji jest porównywalny z pomiarem z ubiegłego roku, kiedy to plany zakupu samochodu zgłaszała taka sama proporcja Polaków (9%). Po wzroście intencji zakupowych z 7% w 2006 r. do 12% w 2007 r., w ciągu ostatnich trzech lat obserwujemy lekką tendencję spadkową, ze stabilizacją na poziomie 9% w latach 2009 - 2010.

fot. mat. prasowe

Planowany zakup samochodu osobowego w latach 2006 – 2010

Planowany zakup samochodu osobowego w latach 2006 – 2010

Częściej zakup samochodu planują mężczyźni (11%) oraz osoby młode, w wieku 18-29 lat (15%) lub w średnim wieku 40-49 lat (12%). Nieco częściej zakup auta planują również osoby z wyższym wykształceniem (12%) oraz prywatni przedsiębiorcy (29%) lub pracownicy administracji i usług (13%). Relatywnie częściej deklarację zakupu samochodu składają też osoby, które w swoich gospodarstwach domowych posiadają już samochód (11%) niż takie, które auta jeszcze nie mają.

fot. mat. prasowe

Samochód nowy czy używany – planowany w latach 2006 – 2010

Samochód nowy czy używany – planowany w latach 2006 – 2010

Planując zakup auta, zdecydowana większość Polaków myśli o pojeździe używanym (83% planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy), tylko 14% chce wybrać auto fabrycznie nowe. Jest to o 8 punktów procentowych więcej niż rok temu. Wyniki badania wskazują, że w planach Polaków na 2010 r. dotyczących zakupu samochodu zapanował większy niż w latach 2009 – 2008 optymizm co do możliwości zakupu nowego fabrycznie samochodu. Przyszłość pokaże na ile ten optymizm przełoży się na realne zakupy.

„Intencja zakupu samochodu od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Można wiec przypuszczać, że w Polsce nadal istnieje pewna bariera - ekonomiczna lub psychologiczna, która hamuje dalszy wzrost liczby posiadaczy samochodów osobowych. Dane z naszego badania wskazują, że proporcja gospodarstw domowych, w których znajduje się samochód, od kilku lat pozostaje na poziomie 65%. Nieco lepiej w porównaniu do lat ubiegłych prezentuje natomiast się zamiar zakupu samochodu fabrycznie nowego, który zgłosiło 14% badanych. Może to świadczyć o większym optymizmie potencjalnych nabywców co do swoich możliwości finansowych”. – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z badania OMNIMAS przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 21 styczeń – 7 luty 2010 na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1971.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: