Małe sklepy znikają z rynku
2010-02-19 10:29
Przeczytaj także: Allegro, Nike i Adidas na szczycie rankingu detalistów 2023
- Handel daje pracę około 2 mln osób i generuje 20 proc. PKB – mówi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa grupy Metro w Polsce prowadzącej sieci Real, Makro, Media Markt i Saturn.W tym roku prognozy dotyczące obrotów nie są już tak optymistyczne. Analitycy Euromonitora spodziewają się wzrostu rynku tylko o 1 proc., do 154,5 mld zł. Jeszcze latem ub.r. prognozy zakładały wzrost do 167,3 mld zł, dlatego trzeba się liczyć z dalszym spowolnieniem w branży.
- Prognoza jest zbyt pesymistyczna, rynek moim zdaniem urośnie mocniej. Znacznie większe problemy są w przypadku rynku sprzętu elektronicznego, natomiast sprzedaż żywności wygląda ciągle nieźle - mówi Francois Colombie, przewodniczący rady nadzorczej Auchan Polska.
Największe sieci handlowe nie mają powodów do narzekania. Choć rynek jest trudny, to jednak hipermarkety, supermarkety i dyskonty w 2009 r. zwiększyły sprzedaż nawet o ponad 20 proc.
Małe sklepy tracą klientów. Stanowią one wciąż główny segment rynku handlowego, z obrotami za ub.r. na poziomie 64 mld zł. Były one jednak mniejsze o niemal 4 proc. niż w 2008 r.
- W przypadku małych sklepów już od kilku lat obserwujemy odpływ klientów. Teraz zostało to przyśpieszone z powodu spowolnienia gospodarczego. Wzrosło bezrobocie, płace nie rosną tak szybko, więc Polacy szukają oszczędności, m.in. częściej robiąc zakupy w dużych sklepach – mówi Jacek Fundowicz, ekspert Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
Polski rynek, choć się szybko zmienia, nadal diametralnie różni się od większości innych w Europie. Pod względem liczby sklepów jesteśmy zdecydowanym liderem z racji ciągle wysokiej liczby najmniejszych placówek. Największe sieci, według szacunków, kontrolują jedynie 40 - 50 proc. wartości handlu detalicznego, choć w większości krajów zachodnich to ponad 70 proc. Analitycy od lat zapowiadają przyśpieszenie konsolidacji handlu. Jednak rynek wciąż jest po połowie podzielony między duże sieci i tradycyjny handel. Niezależne sklepy z konieczności wchodzą też do sieci franczyzowych. Dwie największe sieci farnczyzowe to abc i Lewiatan. Pod marką abc działa już niemal 3,5 tys. sklepów, w tym roku ma być kolejnych 500. Lewiatan po przejęciu sieci Razem ma 2,9 tys. sklepów.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Jakie szanse mają małe sklepy?
-
Tradycyjne sklepy sprzedają alkohol i papierosy
-
BLIX AWARDS 2023. Te sklepy w Polsce oferują najlepsze promocje
-
Handel detaliczny w poszukiwaniu nowych źródeł przychodu
-
Sprzedaż detaliczna: ile zarobiły największe sieci handlowe?
-
TOP 10 sieci handlowych według Polaków
-
BLIX AWARDS 2022: najbardziej prospołeczne sieci handlowe w Polsce
-
BLIX AWARDS 2022: Lidl i Carrefour z najlepszą ofertą zdrowej żywności
-
BLIX AWARDS 2022: najbardziej innowacyjne sieci handlowe w Polsce