eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2009

Gospodarstwa domowe a rynek telekomunikacyjny 2009

2010-01-26 12:51

Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008


Z badania wynika, iż najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność cenowa oferty (średnia 4,6 na 5-stopniowej skali) oraz atrakcyjność promocji i rabatów (średnia 4,2). Istotne płaszczyzny oceny to także szeroki zakresu oferowanych usług i dostępność obsługi (średnie ocen po 3,8).

Ośmiu na dziesięciu badanych (79,1%) deklarowało świadomość możliwości zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie słyszało 16,7% badanych.

fot. mat. prasowe

Powody nieposiadania telefonu stacjonarnego (w %, n=784)

Powody nieposiadania telefonu stacjonarnego (w %, n=784)

Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego (74,5%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśród wymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwarta osoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on za drogi.

Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (81,1%). Istotnymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią wysokie opłaty (47,0%) oraz zakup bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefonu komórkowego (46,3%).

Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi około 70 PLN. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do 100 PLN miesięcznie (41,0%).

RYNEK TELEFONII RUCHOMEJ

W raporcie czytamy, iż 84,9% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii ruchomej jest więc zdecydowanie większe niż nasycenie usługą telefonii stacjonarnej.

Znajomość spontaniczna trzech największych marek telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie: Era (84,3%), Orange (84,0%) oraz Plus (79,8%). Ponad połowa respondentów wymienia marki Heyah (57,6%) i Play (55,3%). Jedna trzecia respondentów (32,0%) zna markę Sami Swoi, a jedna piąta (21,9%) markę „36,6”.

fot. mat. prasowe

Źródła informacji na temat oferty marek telefonii ruchomej (w %, n=1496)

Źródła informacji na temat oferty marek telefonii ruchomej (w %, n=1496)

Ośmiu na dziesięciu respondentów (83,9%) zauważa przekaz informacyjny o ofercie operatorów zawarty w reklamie w radiu lub telewizji.

Największa grupa respondentów korzysta z usług Orange (38,6% osób). Jedna trzecia respondentów korzysta z Plusa (30,2%), a pozostali głównie z Ery (25,8%).

Wśród osób decyzyjnych w sprawach telekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych posiadanie telefonu na abonament (post paid) jak i na kartę (pre paid) kształtuje się na zbliżonym poziomie – odpowiednio 46,7% i 47%. W gronie pozostałych osób w rodzinie nieco większym zainteresowaniem cieszą się telefony na kartę pre-paid, niż telefony na abonament.

Połączenia głosowe są najczęściej wykorzystywaną formą porozumiewania się przez telefon. Na pierwszym miejscu wymienia je 84,5% badanych. Popularną formą, z której korzystają osoby posiadające telefon komórkowy jest również wysyłanie SMS’ów. Na pierwszym miejscu stawia ją 20,9 % badanych, a na drugim miejscu 65,5% badanych.

Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii ruchomej.

Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (77 PLN), niż użytkowników kart pre-paid (44 PLN), czy mix (38 PLN).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: