eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Korzystanie z Internetu a sektor MSP

Korzystanie z Internetu a sektor MSP

2009-10-13 12:16

Korzystanie z Internetu a sektor MSP

Jeśli firma posiada stronę internetową, to znajdziemy na niej... (Podstawa: respondenci, których fir © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Internet w sektorze MŚP jest dosyć popularny. Z sieci korzysta blisko 81% badanych firm, 71% korzysta z poczty e-mail w celach biznesowych. Jednak jedynie co druga firma (51%) ma swoją wizytówkę w sieci zawierającą podstawowe informacje; własną stronę internetową ma nieco mniej niż połowa (47%). Spośród firm nie posiadających własnej witryny, aż 66% deklaruje, że nie zamierza jej stworzyć w ciągu najbliższego roku - wynika z badania przeprowadzonego przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Google Polska.

Przeczytaj także: Sektor MSP: obecność w Internecie istotna

Dlaczego małe i średnie firmy nie chcą mieć strony internetowej? 36% twierdzi, że ich działalność tego nie wymaga, 21% ma stałych klientów i nie szuka aktywnie nowych; dla 8% powodem jest brak funduszy na pokrycie kosztów budowy strony internetowej.

fot. mat. prasowe

Jeśli firma posiada stronę internetową, to znajdziemy na niej... (Podstawa: respondenci, których fir

Jeśli firma posiada stronę internetową, to znajdziemy na niej... (Podstawa: respondenci, których firma posiada własną stronę internetową n=258)








Co znajdziemy na stronach internetowych polskich firm? Przede wszystkim informacje o przedsiębiorstwie, dane teleadresowe i kontaktowe (97%). 84% firm posiadających witrynę poszło o krok dalej i zamieściło na stronie informację o swojej ofercie. Jednak już tylko nieco ponad połowa (55%) ma na stronie bezpośredni formularz kontaktowy, 45% oferuje możliwość składania rezerwacji lub zamówień przez internet, zaś tylko 18% firm posiadających stronę prowadzi sprzedaż przez internet. Podsumowując, oznacza to, że większość firm już obecnych w internecie postrzega witrynę firmową przede wszystkim jako wizytówkę i nie wykorzystuje jej aktywnie do pozyskiwania nowych klientów.

Co jednak ciekawe, gdy pytamy o znajomość form reklamy, aż 86% firm wymienia reklamę internetową (dla porównania reklama w prasie była wymieniona przez 73%, reklama w telewizji przez 60% badanych). 74% polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP deklaruje, że korzysta z reklamy. Najczęściej ma przez to na myśli polecanie przez znajomych (marketing szeptany - 93% reklamujących się), drukowane książki teleadresowe (69%) i reklamę w internecie (63%). Jednocześnie firmy, które próbowały już reklamy w internecie, uważają internet za najbardziej skuteczną formę reklamy.

fot. mat. prasowe

Powody nie reklamowania się w internecie (Podstawa: respondenci, których firmy reklamują się, ale ni

Powody nie reklamowania się w internecie (Podstawa: respondenci, których firmy reklamują się, ale nie reklamują się w Internecie n=114)

Małe i średnie firmy uważają już sam fakt posiadania strony internetowej za formę reklamy w internecie (43%). Pytane o to, jak można reklamować się w sieci, firmy wymieniają najczęściej także kolejno banery i reklamy graficzne (24%), internetowe katalogi firm (16%) i portale branżowe (14%). Dlaczego aż 37% spośród firm, które w ogóle się reklamują, nie korzysta do tego celu z internetu? Powody są zróżnicowane. Najczęściej (20% nie reklamujących się w internecie) wymieniano brak takiej potrzeby, lokalny zasięg działalności (17% niereklamujących się w internecie), koszty (15%) i brak wiedzy technicznej. Odpowiedzi te wskazują, jak kluczowe jest pokazanie małym i średnim firmom, że po pierwsze - reklama w internecie nie dotyczy tylko firm prowadzących działalność w internecie, co więcej jest skuteczna i przede wszystkim efektywna kosztowo także w przypadku lokalnych firm. I wreszcie, że warto uczyć się internetu i dzięki temu aktywnie rozwijać swój biznes.

Informacje o badaniu
Badania, przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Google Polska, były prowadzone od 27.VII.2009 do 11.IX.2009 na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zatrudniających od 1 do 250 osób (N=446). Badanie powstało na bazie wywiadów telefonicznych przeprowadzonych metodą CATI. Badanie nie brało pod uwagę osób samozatrudnionych, wykonujących pracę na rzecz jednego podmiotu.

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: