Spotkanie bezpośrednie czy spotkania w sieci?
2009-10-02 00:48
Przeczytaj także: Grzeczna i skuteczna komunikacja w pracy
Kiedy organizować wideokonferencję?
Wideokonferencje, po zainstalowaniu małych kamer, mogą być transmitowane na dużym ekranie w specjalnym pomieszczeniu konferencyjnym lub na ekranach telewizorów znajdujących się w kilku pomieszczeniach bądź na laptopach uczestników spotkania. Uczestnicy wideokonferencji widzą i słyszą się wzajemnie, dodatkowo mogą przeglądać dokumenty za pośrednictwem kamer dokumentacyjnych i zapoznawać się z uwagami zapisanymi na „żywych tablicach”.
Zalety:
Zdecyduj się na organizowanie wideokonferencji, gdy:
- uczestnicy są w różnych miejscach, a zależy ci na jednoczesnym kontakcie ze wszystkimi osobami,
- chcesz zaoszczędzić na kosztach i na czasie podróży,
- zamierzasz zarejestrować przebieg spotkania z myślą o przyszłości lub dalszej dystrybucji,
- zależy ci na tym, by uczestnicy widzieli się wzajemnie, a nie tylko słyszeli czy śledzili przebieg na ekranach komputerów.
Zrezygnuj z organizowania wideokonferencji, gdy:
- chcesz ustalić wzajemne relacje między uczestnikami, wideokonferencje okazują się mniej skuteczne od spotkań bezpośrednich,
- nie ma potrzeby poczucie bliskości i kontaktu interpersonalnego;
- mniej osób bierze udział w dyskusji i wypowiedzi są dłuższe niż w czasie spotkań bezpośrednich, wreszcie
- mogą one zajmować wiele czasu i być kosztowne.
W systemie spotkań w sieci (EMS – Electronic Meeting Support – Elektroniczny System Wsparcia Spotkania) uczestnicy piszą do siebie na oddzielnych komputerach. EMS ma charakter mediacyjny (wykorzystuje wypróbowane rozwiązania techniczne) i zazwyczaj synchroniczny (wszyscy biorą jednocześnie udział w dyskusji).
Zalety:
Zdecyduj się na spotkanie w sieci, kiedy:
- chcesz w krótkim czasie zebrać wiele pomysłów i propozycji alternatywnych rozwiązań;
- dopuszczasz możliwość anonimowego udziału w spotkaniu, który może przynieść bardziej szczere odpowiedzi, wyrównać status uczestników,
- zależy ci na włączeniu maksymalnej liczby osób do dyskusji, ponieważ każdy może wypowiadać się jednocześnie, dzięki czemu nieśmiali uczestnicy chętniej zabierają głos, a gadatliwi mają mniejszą szansę na zdominowanie dyskusji,
- chcesz otrzymać protokół natychmiast po zakończeniu spotkania.
- nie zastąpi spotkania bezpośredniego, zwłaszcza wtedy, gdy powstają grupy, a ty starasz się zbudować ich wzajemne zaufanie i więzi emocjonalne,
- może pogorszyć dynamikę grupy i zmniejszyć zaufanie, a także prowadzić do powstania konfliktów,
- może utrudniać wypracowanie porozumienia, ponieważ jest więcej pomysłów i mogą wystąpić trudności z oceną znaczenia wkładu innych członków do proponowanych rozwiązań,
- może pochłonąć sporo czasu na przygotowania.
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Przeczytaj także
-
Umiejętność słuchania cenna w biznesie
-
Budowanie relacji menedżer - pracownik
-
Jak rozpoznać kłamcę?
-
Komunikacja niewerbalna: czego można się dowiedzieć?
-
Cięta riposta w rozmowie: jak nie dać się stłamsić?
-
Sztuka mówienia zanika
-
Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania
-
Sztuka prowokacji: co należy wiedzieć?
-
Dysonans kulturowy a organizacja firmy