eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zwyczaje zakupowe Polaków

Zwyczaje zakupowe Polaków

2009-09-11 13:21

Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie


Poszukiwacze niskich cen vs poszukiwacze jakości – segmentacja

Na podstawie oceny konsumentów, w odniesieniu do 16 czynników, takich jak ceny, jakość, promocje, programy lojalnościowe, asortyment czy funkcjonalność, agencja badawcza podzieliła respondentów badania na 6 segmentów o rozmaitych preferencjach, różniących się podejściem do zakupów:
  • Poszukiwacze niskich cen. To wiodąca grupa kupujących, reprezentowana przez co trzeciego klienta (34%). Najważniejszym czynnikiem jest dla nich cena. Poza nią, w zasadzie nic nie jest dla nich istotne. Jako ulubiony sklep deklarują zazwyczaj sklep spożywczy.
  • Poszukiwacze przyjaznych miejsc. Ten segment reprezentowany jest przez 19% badanych, którzy nie lubią utrudnień, poszukują miejsc wygodnych i z miłą obsługą. To, co ich wyróżnia, to waga przykładana do miłej obsługi, kameralności zakupów i funkcjonalności punktów handlowo – usługowych. Nie wyobrażają sobie życia bez takich udogodnień, jak: szatnia, koszyk na zakupy, czytniki cen, duża liczba przymierzalni, możliwość wypróbowania produktu/kosmetyku, krótki czas oczekiwania czy elastyczne formy płatności. Są to osoby, które stosunkowo dużą wagę przykładają do promocji i programów lojalnościowych.
  • Kupujący po sąsiedzku/„miłośnicy sklepów osiedlowych”. Tą trzecią pod względem wielkości grupę konsumentów (16%) stanowią ludzie, dla których najważniejszym – i w zasadzie jedynym – motywem wyboru sklepu jest jego bliskie sąsiedztwo lub dogodne położenie w pobliżu. Zwracają uwagę na ceny, ale już w znacznie niższym stopniu. Prawie wszyscy w tym segmencie wskazują jako ulubiony sklep spożywczy.
  • Galeriowcy. Są reprezentowani przez 13% badanych. Cenią przede wszystkim szeroki wybór (w sensie różnorodności zarówno towarów, jak i sklepów), nowoczesny wystrój oraz jego atmosferę i unikalność. To miłośnicy indywidualizmu – wybierający miejsca, w których mogą znaleźć coś, co gdzie indziej nie jest dostępne (zarówno produkty, jak i sklepy). Ważne są dla nich także dodatkowe funkcjonalności, takie jak kawiarnia, kino, restauracja, toalety czy dostęp do internetu. Ta grupa jako ulubiony sklep najczęściej wskazuje galerie handlowe.
  • Poszukiwacze jakości. Co dziesiąty Polak (11%) deklaruje, że przy zakupach zwraca uwagę przede wszystkim na jakość produktów. Dla przedstawicieli tej grupy, właściwie żaden inny czynnik, poza jakością i bogactwem oferty, nie jest tak istotny. Na przykład w restauracjach miłośnicy jakości zwracają szczególną uwagę na czystość, świeżość, dobre jedzenie, a w sklepach na jakość materiałów i wzornictwo. Jako ulubione sklepy wymieniają punkty z kategorii „Mój Czas Wolny”, „Mój Sklep Odzieżowy” i „Moja Stacja Benzynowa”.
  • Konkretni i wygodni. To najmniej liczny segment konsumentów. Dla tych właśnie 7% Polaków najważniejszy jest komfort zakupów, czytelne informacje na temat asortymentu i organizacji sklepu oraz profesjonalne doradztwo. Dlatego, nie dziwi fakt, że przedstawiciele tej grupy najczęściej wymieniają jako ulubiony sklep związany z domem/ogrodem oraz sklepy internetowe.
Wyniki tegorocznego badania pokazują, że mimo zawirowań ekonomicznych, Polacy pozostają wierni swoim przyzwyczajeniom. Wyraźnie widać też, że rośnie w naszym kraju zainteresowanie usługami, a warto pamiętać, że według prognoz Komisji Europejskiej, do 2015 r. w sektorze usługowym stworzonych zostanie nawet do 100 tys. nowych miejsc pracy.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Pentor Research International w ramach 3. edycji Plebiscytu Mistrz Handlu i Usług MasterCard 2009. Celem badania było wyłonienie najlepszych sieci punktów handlowo-usługowych w następujących 9 kategoriach: „Mój sklep spożywczy”, „Mój dom i ogród”, „Moje zdrowie i uroda, „Mój sklep odzieżowy, obuwniczy, z akcesoriami i dodatkami”, „Mój czas wolny”, „Moja galeria handlowa”, „Moje e-zakupy”, „Moja stacja benzynowa” oraz „Mój ulubiony sklep”. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ludności Polski w wieku 15 lat i więcej w badaniu Omnibus w terminie: 29.05-17.07.2009 roku.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: