eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż droższych lodów rośnie

Sprzedaż droższych lodów rośnie

2009-09-05 03:20

Roczna sprzedaż mrożonych deserów właściwie się nie zmienia, jednak wartość rynku zwiększa się nawet o kilkanaście procent rocznie. Wniosek prosty: w Polsce zaczynają królować lody z wyższej półki.

Przeczytaj także: Sprzedaż lodów - sezon rozpoczęty

Jak wynika z danych firmy Nielsen, od lutego 2008 r. przez rok sprzedaż ilościowa lodów wzrosła w Polsce zaledwie o 0,6 proc. Warto jednak zwrócić uwagę na wartość tego rynku na koniec stycznia 2009 r. wynosiła już 1,13 mld zł. To o 13,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Coraz częściej Polacy wybierają lody z segmentu premium i superpremium - potwierdza Agnieszka Cisło, senior product manager w dziale Lodów Nestlé Polska.

Trend ten dotychczas znany był nam raczej z wysoko rozwiniętych rynków zachodnich, teraz wchodzi do Polski. Zmieniają się zwyczaje zakupowe. Pomimo spodziewanego kryzysu, Polacy pozwalają sobie na zakup produktów lepszych jakościowo, za które są w stanie zapłacić więcej - taka odrobina luksusu w granicach rozsądku - zauważa Agnieszka Cisło. Dlatego firmy wprowadzają urozmaicone smaki, nowe dodatki, atrakcyjne opakowania. Jednocześnie w sklepach pojawiają się lody z segmentu premium o klasycznych smakach. Czy to wynik tego, że...

Polacy to tradycjonaliści?

Mimo pojawiających się na polskim rynku wielu nowości smakowych, największą popularnością cieszą się lody, które mogą kojarzyć się nam z dzieciństwem. Jednak, zdaniem Jana Olczaka, prezesa Stowarzyszenia Cukierników, Karmelarzy i Lodziarzy Rzeczpospolitej Polskiej, prawdziwe, tradycyjne lody to rzadkość. Lody, które kupujemy w sklepach, już niestety nie mają nic wspólnego z tradycyjną recepturą, opierającą się na jajach. Takie lody, jakie większość z nas jadała w dzieciństwie, można obecnie znaleźć w naprawdę nielicznych już lodziarniach! Nie zawierają konserwantów, sztucznych dodatków, są sprzedawane tego samego dnia, którego były kręcone - mówi Jan Olczak. W sklepach sprzedaż takich lodów nie jest możliwa, ale Polacy pozostali wierni najbardziej tradycyjnym smakom.

Jak wykazały najnowsze badania TNS OBOP aż 34 proc. badanych Polaków deklaruje, iż ulubionym przez nich smakiem lodów jest śmietankowy. Na drugim miejscu plasuje się czekoladowy - 19 proc., następnie truskawkowy - 15 proc. - zauważa Beata Gruca, specjalista ds. aktywacji marki Algida. Nie oznacza to, że gardzimy nowościami. Kiedyś w ofercie mojej cukierni były cztery smaki lodów. Teraz dla klienta to mało, potrzebne było urozmaicenie lodowego menu: liczba smaków wzrosła do 18 - mówi Jan Olczak. Także zdaniem Małgorzaty Grycan, współwłaścicielki firmy Grycan, szeroka oferta smaków to zaleta.

Nie ulega wątpliwości, że w dalszym ciągu największym powodzeniem cieszą się lody o tradycyjnych smakach. Jednak także nasze bardziej oryginalne smaki, na przykład różane, piernikowe, chałwowe czy makowe, cieszą się dużym zainteresowaniem - mówi Małgorzata Grycan. Anna Fortuna, dyrektor ds. sprzedaży hurtowej firmy Zielona Budka, zauważa, że najważniejszą grupą kupującą lody pod wpływem impulsu są dzieci i młodzież. To grono otwarte na nowości, niekoniecznie zaś lojalne wobec marki. Dlatego producenci lodów co roku wprowadzają liczne innowacje, mające skłonić młodych konsumentów do wybrania lodów określonej firmy. Lody dla dzieci powinny być kolorowe, o intensywnym smaku i ciekawej formie, a dodatkowo w przystępnej cenie - mówi dyrektor z Zielonej Budki.

 

1 2 3

następna

oprac. : Weronika Pietrykowska / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: