eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sprzedaż lodów - sezon rozpoczęty

Sprzedaż lodów - sezon rozpoczęty

2010-04-30 12:35

Sprzedaż lodów w Polsce koncentruje się w sześciu miesiącach od kwietnia do września. Koncerny starają się maksymalnie wykorzystać ten krotki sezon. Nestle zapowiada w tym roku nowe trendy na rynku lodów.

Przeczytaj także: Ceny lodów w górę, zaległości producentów także

Sezon lodowy ma szczególne znacznie dla sprzedaży lodów impulsowych. W marcu lodówki oraz bonety w sklepach były przygotowywane i towarowane ofertą na nowy sezon, który przypada na okres od kwietnia do września. Jest to szczególnie znamienne w przypadku lodów impulsowych, które w tym czasie mają znacznie większe wzrosty sprzedaży niż lody familijne. Podczas sezonu realizowane jest bowiem ponad 80 proc. sprzedaży. Poza tym okresem Polacy kupują zdecydowanie mniej lodów impulsowych.

Ten trend powoli się zmienia, gdyż na przestrzeni ostatnich lat możemy obserwować przełamywanie sezonowości w konsumpcji lodów impulsowych, w szczególności tych łatwo dostępnych w galeriach handlowych. Dodatkowo Polacy coraz chętniej sięgają również po desery lodowe, jako dodatek do kawy i nieodłączny element spotkań towarzyskich. Z tego względu wskaźnik rozwoju rynku, jakim jest spożycie lodów na osobę, będzie w dalszym ciągu szybko rósł.

Segment premium rośnie nawet w kryzysie

Wartość sprzedaży lodów rośnie bardzo dynamicznie, w tempie kilkunastu procent rocznie, co, przy stabilnej ilości sprzedawanych lodów, oznacza, że coraz częściej Polacy wybierają lody z segmentu Premium i Superpremium.

- Trend ten, znany z wielu wysoko rozwiniętych rynków zachodnich, może być uzależniony od kilku czynników. Najważniejszym jest, bez wątpienia, zmiana zwyczajów zakupowych. Pomimo kończącego się kryzysu Polacy pozwalali sobie na zakup produktów lepszych jakościowo, za które byli w stanie zapłacić więcej, taka odrobina luksusu w granicach rozsądku – mówi Dariusz Mitura, group product manager Nestlé.

Dzieci lubią lody, rodzice lubią zdrowe dzieci

Kolejny czynnik kształtujący rynek lodowy w Polsce jest ściśle powiązany ze zwiększającą się świadomością dietetyczną konsumentów, którzy zaczynają przykładać coraz większą wagę do jakości spożywanych produktów. Jest to szczególnie istotne w przypadku lodów dla dzieci. Coraz więcej osób starannie analizuje posiłki, które spożywa, pod kątem wartości odżywczych i ich wpływu na zdrowie oraz samopoczucie najmłodszych. Lody będąc źródłem białka i wapnia mogą być świetnym elementem zrównoważonej diety.

Nowe trendy w lodach familijnych

Polacy z jednej strony deklarują przywiązanie do standardowych, dobrze im znanych smaków takich, jak wanilia, śmietanka, czekolada, truskawka, z drugiej jednak strony ich zachowania pokazują, że lubią być zaskakiwani i z ochotą sięgają po oferowane im, oryginalne nowości smakowe. Firma Nestlé w tym roku wprowadza na rynek aż dziesięć nowości
w kategorii lodów familijnych.

Konsumenci coraz chętniej sięgają po mniejsze formaty lodów familijnych, by skonsumować je nie tylko w większym gronie, ale i samodzielnie. Lody te coraz częściej traktowane są jako impulsowe, po zakupie nie trafiają do lodówki, ale od razu do lodowych pucharków.

Fakt ten potwierdzają dane rynkowe przygotowane przez AC Nielsen. Pokazują one, że segment lodów o pojemności 450-500ml, choć jeszcze zdecydowanie mniejszy niż segment lodów o pojemności 900-1000ml (biorąc pod uwagę sprzedaż wartościową), wykazuje najwyższą dynamikę wzrostu. Porównując okres kwiecień 2009 -marzec 2010 z wynikami uzyskanymi w analogicznym okresie roku poprzedniego możemy odnotować wzrost rzędu 17 proc., podczas gdy segment 1000ml w analogicznym okresie pozostał na stałym poziomie.

oprac. : Handel-Net.pl Handel-Net.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: