eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor energetyczny: motywowanie pracowników

Sektor energetyczny: motywowanie pracowników

2009-09-02 03:10

Przeczytaj także: Motywacja pozapłacowa coraz popularniejsza

fot. mat. prasowe

Przeznaczenie środków z ZFŚS w 2008 roku

Przeznaczenie środków z ZFŚS w 2008 roku

Najpopularniejszą formą motywacji pracowników są środki finansowe – dodatkowe premie i podwyżki, jednak w czasach spowolnienia gospodarczego częściej oferuje się pracownikom ich obniżki i zarazem unika stałego dociążania kosztami. Coraz więcej pracodawców sięga po rozwiązania systemu pozapłacowego. Badania wskazują, że w roku 2008 94,8% badanych firm przeznaczyła środki z ZFŚS na rozwiązania kuponowe. Mniejszą popularnością natomiast cieszyły się: dofinansowanie wypoczynku pracowników, świadczenia na rzecz dzieci czy imprezy kulturalne i sportowe.

fot. mat. prasowe

Odsetek firm deklarujących stosowanie kuponów w 2008 roku

Odsetek firm deklarujących stosowanie kuponów w 2008 roku

Świadczenia w formie kuponów wykorzystywane były najczęściej przez przedsiębiorstwa państwowe (61 proc.) oraz firmy zagraniczne (54 proc.), 48 proc. instytucji publicznych, a spośród firm prywatnych skorzystało z nich 46 proc. Warto dodać, że korzyści płynące z tej formy świadczeń pozapłacowych dostrzegają przede wszystkim firmy z co najmniej 250 pracownikami - to w ich budżetach kwoty przeznaczone na kupony najwięcej 2009 roku wzrosły najwięcej - o 18%.

Analizy wykazują, że swoją popularność wśród dużych przedsiębiorstw, a takie dominują w sektorze energetycznym, kupony zawdzięczają mniejszym kosztom dla pracodawcy, uproszczonej formie księgowania i rozliczania wydatków, a także ograniczeniu procedur administracyjnych. Wśród rozwiązań kuponowych rośnie popularność tych, które zachęcają do uprawiania sportów, czy też spędzania czasu razem z rodziną w kinie, teatrze czy restauracji.

W czasach spowolnienia gospodarczego menedżerowie z branż przemysłowych coraz częściej zwracają się ku rozwiązaniom pozapłacowym. Z przeprowadzonych badań można wywnioskować, że firmy dostrzegają, iż rozwiązania łączące motywatory emocjonalne i materialne, pozwolą firmie przetrwać z lojalnymi i docenionymi pracownikami.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono w grudniu 2008 na próbie N=903 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom benefitów pozapłacowych. Pomiar został przeprowadzony metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) przez ARC Rynek i Opinia.


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: