eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak podejmować trafne decyzje biznesowe?

Jak podejmować trafne decyzje biznesowe?

2009-08-11 14:01

Przeczytaj także: Zarządzanie przedsiębiorstwem: gra do wspólnej bramki


Umiejętność analitycznego myślenia można udoskonalić poprzez:
  • stosowanie podstawowych zasad analizy;
  • ustalanie faktów i oddzielanie ich od opinii, założeń i przypuszczeń;
  • zadawanie pytań (np.: "Kiedy problem pojawił się po raz pierwszy?", "kto?", "co?", "gdzie?", "kiedy?", "jak?", "dlaczego?");
  • zwracanie szczególnej uwagi na założenia i logiczne wnioski, które wydają się niezgodne ze zdrowym rozsądkiem;
  • myślenie "wstecz", tzn. poprzez przyjęcie za punkt wyjścia oczekiwanego rezultatu;
  • porządkowanie faktów;
  • patrzenie na problem tak, jakby miał w sobie ukryte rozwiązanie.
Analiza nie jest jednak celem samym w sobie. Nie należy z nią przesadzać, ponieważ może to zahamować działania lub doprowadzić do tzw. paraliżu analitycznego.

Aby podjąć trafną decyzję, należy spojrzeć na problem z szerszej perspektywy, co z kolei wymaga umiejętności łączenia elementów i części w większą całość, czyli syntezy. Z pojęciem syntezy związany jest przymiotnik "holistyczny". Podejście holistyczne, zwłaszcza w biznesie, potrzebne jest tam, gdzie trudno analizować części i elementy bez zagubienia sensu całości. Dotyczy to w szczególności podejmowania decyzji.

Jedna z trudności polega na tym, że analiza jest czasem wrogiem syntezy (podejścia holistycznego) i odwrotnie. W biznesie należy nauczyć się patrzeć tak, aby widzieć równocześnie i pojedyncze drzewa (analiza), i cały las (synteza).

Całość jest czymś więcej niż sumą części. Dotyczy to również biznesu. Myślenie biznesowe stanowi dobry przykład podejścia wypracowanego przez szkołę psychologiczną Gestalt, które opiera się na następujących zasadach:
  • nie należy ograniczać się do mechanicznego objaśniania zachowań, ale trzeba szukać ich ogólnego znaczenia;
  • nie należy koncentrować się na samych zdarzeniach, ale trzeba szukać powiązań między nimi; żadne zdarzenie nie następuje w izolacji, ale pojawia się w pewnych okolicznościach, które nadają mu sens.
Menedżer powinien prezentować takie właśnie podejście i nie ograniczać się do myślenia o "problemie marketingowym", "komplikacjach produkcyjnych", "trudnościach z kontrolą zapasów”, "kłopotach z ludźmi" czy „niedociągnięciach w zarządzaniu". Aby znaleźć najlepsze rozwiązanie, trzeba widzieć całość problemu.

Umiejętność łączenia ze sobą faktów, pomysłów i opinii bardzo pomaga w podejmowaniu decyzji. Dotyczy to w szczególności oceny efektywności finansowej, podczas której menedżer powinien zwracać uwagę zarówno na wyniki szczegółowe, jak i sumaryczne.

fot. mat. prasowe



Powyższy fragment pochodzi z książki Emmanuela Gobillota "Przywództwo przez integrację. Budowanie sprawnych organizacji dla ludzi, osiągania efektywności i zysku" (Wolters Kluwer Polska). Autor, dyrektor w firmie konsultingowej Hay Group, dowodzi, że współcześni przywódcy, chcąc osiągać lepszą efektywność, muszą angażować się w szerokie relacje z pracownikami i konsumentami, oparte na zaufaniu i konstruktywnym dialogu. Publikacja jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w: www.profinfo.pl.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: