eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jaką strategię innowacji zastosować?

Jaką strategię innowacji zastosować?

2009-06-28 12:12

Przeczytaj także: Rośnie innowacyjność przedsiębiorstw. Liderem ciągle Apple


Ze względu na stopień oryginalności można mówić o dwóch sposobach działania:
  1. Strategii przewodnictwa innowacyjnego
  2. Strategii reakcji na działania przewodnika innowacyjnego.
Strategia przewodnictwa innowacyjnego polega na systematycznym wprowadzaniu na rynek międzynarodowy nowych produktów. W wyniku realizowania tej strategii przedsiębiorstwo może umocnić swoją pozycję na rynku, narzucić standardy techniczne, osiągnąć efekt krzywej doświadczenia i zyskać prze to przewagę kosztową nad konkurentami, poprawić swój wizerunek na rynku, osiągnąć korzystne warunki finansowe (dzięki wyższym cenom).

Realizacja strategii przewodnictwa innowacyjnego przejawia się między innymi w:
  • Celowym skracaniu cyklu życia produktu i sprzedaży linii produktów starszych innym firmom (przedsiębiorstwo nie czeka więc na osiągnięcie etapu nasycenia lub spadku sprzedaży, lecz sprzedaje licencje w końcowej fazie wzrostu sprzedaży),
  • Sprzedaży licencji na nowe produkty przed końcem okresu ich ochrony,
  • Tworzeniu sojuszów strategicznych z innymi przedsiębiorstwami w celu wspólnych prac nad wykreowaniem nowych produktów.
Strategia innowacyjna jest możliwa do stosowania na rynkach zagranicznych tylko przez duże przedsiębiorstwa, głownie o charakterze ponadnarodowym, ponieważ - jak już wspomniano - wymaga to znacznych nakładów finansowych i doświadczenia w działaniu na rynku międzynarodowym. Przykładem firmy, które realizuje strategię lidera innowacyjnego, jest amerykańskie przesiębiorstwo Nike, znany producent obuwia sportowego. W 1967 roku firma ta jako pierwsza wyprodukowała buty sportowe z wierzchnią warstwą wykonaną z lekkiego, zapewniającego dobrą wentylację, nylonu. W 1972 roku wprowadziła na rynek pierwsze na świecie buty dla biegaczy o podeszwie przypominającej gofra, dzięki czemu ich waga znacznie się zmniejszyła. Następnych latach firma zastosowała znowu jako pierwszy producent na świecie technologię "Air" polegającą na umieszczeniu poduszki powietrznej w podeszwie buta. Te działania umożliwiły firmie zbudowanie globalnej marki, wyprzedzenie rywali takich jak Adidas czy Puma i awans w 2002 roku na listę Interband - czyli firm o najbardziej wartościowych markach na świecie (wartość marki Nike wyceniono na ponad 3,6 mld dolarów).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: