eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy kurierskie łamią prawa konsumentów

Firmy kurierskie łamią prawa konsumentów

2009-05-25 13:01

Przeczytaj także: Firmy kurierskie: kogo ukarał UOKiK?


Równie istotnym zagadnieniem wg Urzędu jest ujednolicenie trybu reklamacji stosowanego przez operatorów świadczących jedynie usługi pocztowe. Obecnie każda firma samodzielnie ustala procedurę reklamacyjną, co sprawia, że korzystający z usług wielu firm konsument każdorazowo zmuszony jest do zapoznawania się kolejną procedurą reklamacyjną. Wydaje się, że objęcie kwestii reklamacji usług pocztowych regulacjami przyjętymi w rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z 24 lutego 2006 roku w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego pozwoliłoby konsumentom na korzystanie z jasnych, przejrzystych regulacji bez potrzeby każdorazowego studiowania postanowień regulaminu firmy, z której usług korzysta.

Jednocześnie Urząd przypomina, że konsument zanim nada przesyłkę powinien wcześniej zapoznać się z regulaminem usługi i upewnić się, jakiego rodzaju umowę zawiera - pocztową czy przewozową. W tym celu powinien, określając cechy zawartości przesyłki (korespondencja, książka, płyta itp.), domagać się wyraźnego zaznaczenia w liście przewozowym, czy usługa wykonywana na jego rzecz jest usługą pocztową czy też przewozową. Czynności te należy podjąć we własnym interesie, gdyż od tego z jakiej usługi konsument ostatecznie korzysta zależy wysokość jego ewentualnych roszczeń odszkodowawczych.

Podczas kontroli sprawdzono wzorce umowne stosowane przez przedsiębiorców – zarówno ogólnopolskie jak i lokalne firmy kurierskie. Skontrolowanych zostało 30 przedsiębiorców: A-POST (Tychy) – firma zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej, AGAP (Warszawa), Barka (Wrocław), BIS Centro Car (Wrocław), Błyskawica (Gdynia), Business Park Service (Gdańsk), Eurokurier (Tarnowskie Góry), Express Line (Warszawa), Federal Express Poland (Warszawa), General Logistics Systems Poland (Komorniki), Goniec Rowerowy Rowerowe Usługi Kurierskie (Szczecin), InPost (Kraków), KMB GRO – UPS (Wrocław), K2 Kurier (Jazowsko), Koliber Express Usługi Transportowe (Warszawa), Kolporter (Kielce), Miejskie Przesyłki Doręczeniowe (Rybnik), PAF operator Pocztowy (Białystok), Posta (Warszawa) – firma zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej, Quriers (Łódź), Riders Express (Warszawa), Siódemka (Warszawa), Sped Express (Kąty), Sprinter (Warszawa), TBA Express (Marki), TNT Express Worldwide Poland (Warszawa), UPS Polska (Warszawa), Viktorio (Warszawa), X-Press Couriers (Warszawa), ZAP (Warszawa).

W przypadku usług pocztowych i telekomunikacyjnych konsumenci mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym. W przypadku spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy pomocy udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów czy organizacje pozarządowe– Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady można uzyskać również pod numerem infolinii 0 800 800 008.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: