eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy kurierskie łamią prawa konsumentów

Firmy kurierskie łamią prawa konsumentów

2009-05-25 13:01

Przeczytaj także: Firmy kurierskie: kogo ukarał UOKiK?


Przykładem tego typu klauzul jest zobowiązywanie konsumenta do dołączenia dodatkowych innych, wszelkich dokumentów nie wymienionych w regulaminie. Kurierzy zastrzegają, że brak ich złożenia spowoduje nierozpatrzenie reklamacji. Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca ma prawo żądać od konsumenta tylko tych dokumentów, które są związane ze świadczoną usługą, czyli np. listu przewozowego, potwierdzenia zawarcia umowy. Wymaganie dodatkowych, bliżej nieokreślonych dokumentów może celowo przedłużać czas rozpatrzenia reklamacji, a tym samym godzić w interesy konsumentów.

Część z analizowanych regulaminów zawierało postanowienia, które ograniczały odpowiedzialność kuriera za utratę, opóźnienie czy też niedostarczenie przesyłki, wyznaczając górną granicę odszkodowania. Przykładowo - odpowiedzialność zleceniobiorcy za utratę, ubytek i uszkodzenie przesyłki w czasie od przyjęcia jej do przewozu aż do wydania odbiorcy, ogranicza się do odszkodowania w wysokości 100,00 zł. Zgodnie z prawem przewozowym, w przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek do zapłacenia odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego, czyli opłaty za transport. A w przypadku wystąpienia szkody w przesyłce ma obowiązek zapłacenia maksymalnie jej wartości. Urząd kwestionuje również ustalanie przez firmy kurierskie terminu, po upływie którego konsument nie może dochodzić swoich roszczeń.

Ponadto część z analizowanych wzorców umów zawiera postanowienia, w których firmy kurierskie zastrzegają sobie prawo do zmiany umowy, w tym obowiązujących cen usług, co zostało przez Prezesa UOKiK zakwestionowane ze względu na fakt, że dopuszczają jednostronną zmianę umowy nie mającej charakteru ciągłego - gdyż tylko w odniesieniu do stosunków umownych o charakterze ciągłym kc przewiduje możliwość zmiany jednostronnej, dokonywanej poprzez zmianę wzorca umowy. Przykładem zakwestionowanych postanowień jest klauzula, iż "w trakcie obowiązywania niniejszej umowy Zleceniobiorca zastrzega sobie prawo zmiany Regulaminu lub Cenników, co nie stanowi zmiany umowy i nie wymaga jej wypowiedzenia".

W wyniku przeprowadzonego badania Prezes UOKiK wszczęła do tej pory postępowania przeciw 12. przedsiębiorcom z tytułu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Przygotowywane jest 14 kolejnych.

W opinii UOKiK dość chaotyczną sytuację prawną na rynku usług kurierskich mogą uzdrowić zmiany legislacyjne, które w sposób jednoznaczny pozwoliłyby na rozróżnienie cech usługi pocztowej i przewozowej. Obecnie duży problem z kwalifikacją prawną usługi mogą stanowić sytuacje niejednoznaczne, w których przesyłka oprócz korespondencji zawiera również książkę, gazetę i np. czekoladki. Problemy te mają bezpośrednie przełożenie na tryb dochodzenia roszczeń odszkodowawczych.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: