eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Dział konstrukcyjny w firmie

Dział konstrukcyjny w firmie

2009-02-07 13:12

Przeczytaj także: Portfel spółek: jak zbudować architekturę?


Sekcja wynalazczości i racjonalizacji

Sekcja wynalazczo-racjonalizatorska powinna być tworzona w przedsiębiorstwach prowadzących szeroką działalność innowacyjną, zarówno zorganizowaną, jak i spontaniczną. Jej skład osobowy powinien być dostosowany do zadań realizowanych przez przedsiębiorstwo z zakresu wynalazczo-racjonalizatorskiego.

Usytuowanie tej sekcji w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa może być różne. W niektórych przedsiębiorstwach komórka ds. wynalazczości i racjonalizacji podlega bezpośrednio ścisłemu kierownictwu przedsiębiorstwa, np. prezesowi lub wiceprezesowi ds. technicznych. Z uwagi na potrzebę merytorycznego opiniowania składanych wniosków (projektów technicznych) potrzebni są specjaliści o wysokich i szerokich kwalifikacjach technicznych, dlatego komórki te w większości przypadków zlokalizowane są w działach rozwojowych lub ośrodkach badawczo-rozwojowych przedsiębiorstw.

Do typowych zadań tej sekcji należy:
  • prowadzenie własnych badań patentowych (szczególnie badań dotyczących czystości patentowej),
  • opiniowanie projektów wynalazczych i racjonalizatorskich,
  • wyznaczanie efektów ekonomicznych i wielkości wynagrodzenia należnego autorom projektów wynalazczych,
  • pomoc w rozstrzyganiu sporów między autorami projektów wynalazczych a zarządem przedsiębiorstwa,
  • pomoc w organizacji działalności wynalazczo-racjonalizatorskiej w przedsiębiorstwie,
  • propagowanie wiedzy wynalazczo-racjonalizatorskiej,
  • udzielanie pomocy prawnej autorom projektów wynalazczo-racjonalizatorskich.
W mniejszych przedsiębiorstwach zadania sekcji wynalazczości i racjonalizacji najczęściej wypełnia jedna osoba w postaci „rzecznika patentowego”.

Sekcja analiz i planowania produktu

Sekcja ta:
  • dokonuje analiz opłacalności ekonomicznej produkcji projektowanych wyrobów,
  • opracowuje budżet OBR-u z uwzględnieniem realizowanych projektów,
  • zapewnia odpowiednie środki finansowe na realizację nowych projektów,
  • opracowuje plany i harmonogramy prac projektowych,
  • koordynuje i kontroluje prace nad projektami nowych produktów,
  • planuje całościowe zagospodarowanie zasobów materialnych i niematerialnych (twórczych) w OBR,
  • sporządza raporty dotyczące projektów,
  • nadzoruje obieg dokumentów związanych z realizacją projektów.

poprzednia  

1 2 3 ... 6

następna

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo Naukowe PWN

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: