eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Prezentacje handlowe: Power Point - częste błędy

Prezentacje handlowe: Power Point - częste błędy

2009-02-05 13:41

Zdobyć uwagę klienta, wzbudzić potrzebę posiadania, skłonić do decyzji zakupowej? A może przygotować klienta do korzystania z całej palety możliwości jakie daje Twój produkt? Może pokazać właściwości i cechy produktu po to, by uzmysłowić korzyści płynące z jego posiadania? Jaka intencja leży u podstaw Twoich prezentacji? Niezależnie od tego, czym uzasadniasz stosowanie prezentacji w kontaktach z klientem, zapraszam do refleksji i odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, byś utwierdził się, że warto, lub przekonał, że nie warto, podczas nich wykorzystywać Power Point.

Przeczytaj także: Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy?

Zapraszam w podróż! Wyobraź sobie, że jesteś praktykującym członkiem kościoła, pojawiasz się w świątyni, a tam kapłan zamiast z ambony przemawia z za projektora wyświetlającego kolejne slajdy przygotowanej w poprzedni wieczór prezentacji. Zaskoczony? Czy to by zadziałało? Czy zyskałby większy wpływ na wiernych? Czy jego przekaz trafiłby do Ciebie? To zależy..., pewnie odpowiesz. Podobnie jest z prezentacją handlową. Skuteczność wykorzystania prezentacji Power Point w kontakcie z Twoim klientem zależy... od tego kim jest, jak przebiegała dotychczasowa relacja, co jest Twoim produktem, jaką usługę oferujesz, a także od tego, jakie masz predyspozycje czy jaki poziom umiejętności wykorzystania tego narzędzia „prezentujesz”. Istotne są także preferencje Twojego klienta. Jedni lubią wszelkie środki wspomagające komunikacje inni preferują bezpośredni kontakt.

Dlaczego więc, mimo tego że wiemy, „że zależy”, tak często prezentacja z wykorzystaniem Power Point bywa nadużywana? Bardzo często w firmach, może i w Twojej, uznaje się, że to właśnie Power Point ma być lekiem na całe zło niedoskonałości tradycyjnych sposobów prezentowania produktów, usług, a nawet komunikowania się. Power Point wszedł w nawyk i często zastępuje rozmowę, zwykłą wymianę zdań: pytania i słuchanie, służące orientacji w tym co istotne dla klienta, z którym się spotkaliśmy. W ten sposób Power Point staje się często dominującym sposobem komunikowania się. Co ciekawe nie tylko z klientami, a także ze współpracownikami. Kiedy ostatni raz Twój szef przedstawił dane firmowe na kartce papieru czy na tablicy? Czy ta tendencja jest zbawieniem czy wręcz odwrotnie, już jest, a będzie jeszcze bardziej, zagrożeniem dla budowania relacji z klientami, dla skuteczności w prezentowaniu produktów, usług, rozwiązań, a finalnie realizacji celów sprzedażowych, celów Twojej firmy? Zastanówmy się zatem kiedy, w jakich okolicznościach jest to zbawieniem a kiedy przekleństwem.

Poniżej przedstawiam kilka najczęściej popełnianych błędów związanych z wykorzystaniem Power Pointa. Oczywiście nie są to wszystkie błędy, ale z pewnością można je określić jako kardynalne. Zachęcam do odpowiedzi przed samym sobą czy te błędy są obecne podczas prezentacji prowadzonych przez Ciebie? A jeśli tak to jakie są tego konsekwencje dla Twoich relacji z klientami i co możesz z tym zrobić?

Jakie błędy powtarzają się najczęściej przy korzystaniu z power point?

1. Brak właściwego rozpoczęcia prezentacji.

Brak właściwego rozpoczęcia nie dotyczy tylko prezentacji. Jest jednak szczególnie ważny w jej przypadku. Źle rozpoczęte spotkanie podczas którego chcemy wykorzystać power point, oznacza że każdy następny slajd stwarza ryzyko utraty możliwości wpływu na odbiorcę. Oczywiście czasem tak się nie dzieje i mimo fatalnego rozpoczęcia, nadawca, prezenter przez to, o czym mówi, zyskuje jako ekspert w danej tematyce. Jednak w zdecydowanej większości przypadków brak dobrego rozpoczęcia oznacza utratę kilku punktów kredytu zaufania, jakim mógłby obdarzyć nas klient. Błąd ten objawia się najczęściej jako szybkie przejście do tematu, sedna. To, czego wówczas brakuje, to dosłownie wyjście zza laptopa, stołu, stolika czy tego czegoś, co nas oddziela od klientów – odbiorców prezentacji. By być wartościowym źródłem informacji dla klienta, by móc na niego wpływać, trzeba zbudować swą wiarygodność jako nadawcy. Oczywiście, że to, co prezentujemy, powinno się samo bronić, ale brak dobrego rozpoczęcia poprzez nawiązanie osobistej relacji, kontaktu zanim zagłębimy się w przygotowane treści, oznaczać może utratę szansy na to, że ktokolwiek nas posłucha. W przypadku gdy klienci nas słabo znają jest to często spontaniczne kilka słów o sobie, o celu spotkania, nastroju a w przypadku znanych klientów rozmowa o ich biznesie stanowi o tym, czy na wstępie dostaniemy kredyt zaufania i zbliżymy się do odbiorcy, czy też stworzymy dystans, który będzie się pogłębiał aż do utraty kontaktu.

 

1 2 ... 5

następna

oprac. : Pro Optima Pro Optima

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: