eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Oglądanie telewizji: nawyki widzów w 2008r.

Oglądanie telewizji: nawyki widzów w 2008r.

2009-02-02 01:25

Nowoczesne usługi telewizyjne oferują coraz więcej możliwości dostosowania do preferencji widza. Wraz z rozwojem usług, zmienia się również rynek RTV, a także nawyki telewidzów, sposoby korzystania i wyobrażenia na temat idealnej telewizji. Jak oglądamy telewizję, co nam przeszkadza i jakie funkcje chcielibyśmy posiadać, sprawdziło UPC w ramach badania telewizyjnego przeprowadzonego w 2008 roku.

Przeczytaj także: Telewizja: rosną oczekiwania Polaków

UPC przeprowadziło swój coroczny sondaż w 12 krajach, 11 europejskich oraz w Chile. Jednym
z badanych tematów były praktyczne i techniczne kwestie związane z oglądaniem telewizji, takie jak odległość od odbiornika, utrudnienia w odbiorze treści, a także funkcje, które widzowie chcielibyśmy posiadać, aby poprawić jakość oglądania telewizji

Jak oglądamy telewizję?

80% Europejczyków ogląda telewizję z odległości od 2 do 4 metrów. Również zdecydowana większość badanych Polaków ogląda telewizję z takiej odległości. Europejczycy niezwykle rzadko, oglądają telewizję z bliska (1-2 metry od odbiornika). Inaczej jest w Chile, tam aż 24% badanych mieszkańców siada w odległości od 1 do 2 metrów od telewizora.

Czy oglądamy telewizję siedząc za blisko telewizora? Jaka jest prawidłowa odległość od odbiornika podczas oglądania telewizji? „Obecnie jesteśmy świadkami transformacji i przekształcania naszego pojęcia o oglądaniu telewizji. Do niedawna na polskim rynku były dostępne wyłącznie telewizory kineskopowe o ograniczonej wielkości, które wzbudzały wiele wątpliwości na temat ich oddziaływania na zdrowie człowieka. Dodatkowo największym ograniczeniem w wyborze telewizora był zasób finansowy Polaków oraz liczba osób zasiadających do oglądania audycji. Obecnie, ekrany plazmowe i ciekłokrystaliczne praktycznie nie emitują żadnych fal wpływających na nasze samopoczucie. Dodatkowo przekątne ekranów rosną w niesamowitym tempie, oferując nieosiągalne jeszcze niedawno możliwości. Obecnie wielkość 32" jest podstawą sprzedaży prawie wszystkich koncernów produkujących telewizory, a trend rynku w wyraźny sposób wskazuje rosnący popyt na coraz większe ekrany. Dodatkową rewolucją na rynku jest nowa jakość nadawania programów w postaci HDTV. Dzięki zwiększonej rozdzielczości możemy oglądać telewizję z bliższej odległości na większych ekranach [...]” - tłumaczy Artur Górski, redaktor naczelny portalu HDTV.com.pl

Badanych pytano również o źródła, z jakich korzystają, w celu zapoznania się z programem telewizyjnym. Chociaż w Polsce ciągle najbardziej tradycyjnym sposobem przeglądania programu telewizyjnego jest korzystanie z gazet (73% respondentów deklaruje przywiązanie do tej formy), widać również popularność Internetu, w którym informacji o porze nadawania programów szuka już 68% Polaków. Najczęściej z takiej możliwości korzystają osoby poniżej 30 roku życia. Co ciekawe, tak częste sięganie do Internetu plasuje nas w europejskiej czołówce – Polska wyprzedza kraje, w których procent społeczeństwa korzystającego z Internetu jest znacznie większy, takie jak m. in. Holandia, Belgia, Irlandia, Szwajcaria.

Z magazynów telewizyjnych w wersji papierowej najczęściej korzystają Austriacy, Czesi i Polacy. W Chile i w Rumunii z kolei, są one używane najrzadziej. Polacy częściej niż Polki korzystają z programu telewizyjnego zamieszczonego w telegazecie lub z elektronicznego przewodnika po programach (EPG), oferowanego w telewizji cyfrowej.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: