eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek wędlin 2008: producenci nieznani

Rynek wędlin 2008: producenci nieznani

2008-12-13 10:21

Rynek wędlin 2008: producenci nieznani

Średnia ilość wędlin spożywana w domu w ciągu tygodnia. © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

61% Polaków spośród wszystkich rodzajów wędlin wybiera szynkę. Statystyczne gospodarstwo domowe kupuje przeważnie 25-50 dag wędlin w ciągu tygodnia, głównie w wyspecjalizowanym sklepie mięsnym. Wizerunkowym liderem jest Sokołów, jednak generalnie siła marek producentów wędlin jest niska. Wędliny wkładamy więc do koszyka, często nie kojarząc z konkretną marką - wynika z raportu "Monitor Rynku Wędliniarskiego 2008" ARC Rynek i Opinia.

Przeczytaj także: Kabanosy kluczową pozycją wśród wędlin

Przeciętne gospodarstwo domowe w ciągu tygodnia kupuje przeważnie od 25 dag do 0,5 kg wędlin. Polacy kupują wędliny przede wszystkim w wyspecjalizowanym sklepie mięsnym (61%), zdecydowanie rzadziej w osiedlowych sklepach, czy supermarketach.

fot. mat. prasowe

Średnia ilość wędlin spożywana w domu w ciągu tygodnia.

Średnia ilość wędlin spożywana w domu w ciągu tygodnia.

Szynka przede wszystkim

fot. mat. prasowe

Preferowany rodzaj wędlin w moim domu

Preferowany rodzaj wędlin w moim domu

Z badania wynika, że ulubionym rodzajem wędlin Polaków jest szynka – gości na stołach 61% konsumentów. Kiełbasy i polędwice są wybierane średnio przez co trzecie gospodarstwo domowe. Wędliny kupowane najchętniej to przede wszystkim wyroby wieprzowe – decyduje się na nie średnio 58% gospodarstw domowych. Wędliny drobiowe są spożywane przez co trzeciego Polaka.

Marki słabo znane

Jak pokazuje raport, Polacy chcą myśleć o sobie jak o racjonalnych konsumentach. Jednak, decyzje o tym, jakie wędliny wkładają do koszyka nie są wcale tak świadome… Kupując wędliny kierujemy się przede wszystkim jej nazwą (58%), nie marką producenta (36%).

fot. mat. prasowe

Najbardziej znane marki wędlin

Najbardziej znane marki wędlin

Nawet w przypadku najczęściej kupowanych wędlin respondenci nie są w stanie skojarzyć swoich ulubionych wędlin z firmą wędliniarską. Nazwa produktu i jego producent w świadomości większości respondentów istnieją osobno i niezależnie od siebie – mówi Justyna Malczyk, autorka raportu ARC Rynek i Opinia.

Choć generalnie na rynku wędliniarskim marka nie jest podstawowym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową, zdecydowanie najsilniejsza wizerunkowo jest w Polsce firma Sokołów – 16% kupujących wędliny wskazuje tę markę jako znaną firmę. Trójkę najlepiej znanych marek firm wędliniarskich zamykają Morliny (8%) i Krakus (5%).

Zakupy w stylu Premium, Economy, Eko…

Badanie pokazuje jednak, że nie wszyscy konsumenci przywiązują wagę do tych samych walorów wędliniarskich zakupów i choć łączy ich myśl, że „jeśli wędlina to przede wszystkim szynka” dzielą ich kryteria wyboru dobrej wędliny. Raport ARC Rynek i Opinia wyróżnia z ogółu konsumentów 3 grupy o wyraźnie innych preferencjach i oczekiwaniach związanych z zakupem wyrobów wędliniarskich. Dobra wędlina dla „Eko” konsumentów to co innego niż ta, którą wkładają do koszyka kupujący z grupy „Premium”, czy też nastawieni na niską cenę konsumenci z segmentu „Economy”.

95% konsumentów z grupy EKO-ZDROWIE całkowicie zgadza się, że ważne jest czy producent wędlin posiada certyfikat jakości. Dla grupy "Eko-zdrowie" – starannie sprawdzających skład i przywiązanych do konkretnych producentów – dobra wędlina to taka, która posiada certyfikat jakości.

79% konsumentów z grupy ECONOMY zdecydowanie twierdzi, że ma ważniejsze wydatki niż zakup wędlin. Dobra wędlina według konsumentów z grupy „Economy” oznacza przede wszystkim wędlinę tanią.

93% konsumentów w grupie PREMIUM uznaje, że lepszy smak i wysoka jakość wędliny uzasadniają jej wyższą cenę. Grupa Premium stawia przede wszystkim na wysoką jakość i smak wędlin, a na zakup wędliny spełniającej ich oczekiwania jest skłonna wydać nawet 30% więcej.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów telefonicznych CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) na próbie N=1000 gospodarstw domowych. Wywiady były realizowane w dniach 24-29 października 2008 r.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: