eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny a kradzież towaru 2008

Handel detaliczny a kradzież towaru 2008

2008-11-12 13:49

Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2014-2015


Polska i Europa Środkowa

Z raportu wynika, że wartość strat sieci handlowych w Polsce wyniosła 1,1 mld EUR, czyli więcej niż w Czechach, na Węgrzech, Słowacji oraz w państwach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) razem wziętych. Jednak w naszym kraju skradzione towary oraz pomyłki wewnętrzne stanowiły równowartość 1,36% przychodów sieci (w 2007 r. było to 1,34%), w porównaniu z 1,38% na Węgrzech i w Czechach.

Polska ma na tle całej Europy wyjątkowo wysoki odsetek kradzieży dokonanych przez pracowników. Stanowią one 36,1% wszystkich strat. Wyższy wskaźnik odnotowano tylko na Węgrzech i w krajach bałtyckich, gdzie przekroczył on 38%. Nasz kraj wyróżnia także liczba pomyłek wewnętrznych, która sięga 18,5% ogółu strat ponoszonych przez sieci. Średnia europejska wynosi pod tym względem 16%.

Według badań liczba kradzieży dokonywanych przez klientów jest natomiast w Polsce najniższa na tle Europy. Ich udział to 39,2% w porównaniu ze średnim poziomem 46,8% dla całego kontynentu.

Co najczęściej pada łupem złodziei?

Jak wynika z raportu wśród najczęściej kradzionych dóbr sieci handlowe najczęściej wymieniają (bez większych różnic w zależności od regionu geograficznego) przybory do golenia, perfumy, alkohol, świeże mięso, drogie artykuły spożywcze, produkty dla niemowląt, płyty CD i DVD, odzież, gry elektroniczne, telefony komórkowe. Również popularne gadżety jak iPod, konsola Nintendo Wii, czy nawigacja satelitarna padają łupem nieuczciwych klientów.

Autorzy raportu zauważyli także dużą zależność między liczbą kradzieży a okresem funkcjonowania produktu na rynku. Spośród nowości, które są w sprzedaży od kilku tygodni ginie między 2 a 5% towaru. W przypadku oczekiwanych przez klientów hitów, które szybko znikają ze sklepowych półek może to być aż 8%. Dzieje się tak na przykład, gdy ludzie godzinami czekają w kolejkach na następne wydanie „Harry’ego Pottera” lub na uwielbianą przez dzieci grę na konsolę. Złodzieje uaktywniają się właśnie wtedy, a skradzione towary sprzedają za cenę znacznie wyższą niż sklepowa na czarnym rynku.

Udaremnione kradzieże

W ciągu ostatniego roku sieciom handlowym udało się zdemaskować 5,3 mln złodziei. Tylko 15,4% z nich było pracownikami firm. Najlepsze wyniki w udaremnianiu kradzieży miała Europa, gdzie schwytano 2,8 mln przestępców. Sieci z tego kontynentu w szczególności skupiły się jednak na walce z nieuczciwymi klientami i wśród złapanych przez nie złodziei tylko 3,1% stanowili pracownicy.

Ze statystyk wynika, że średnia wartość kradzieży dokonywanej przez pracownika sklepu jest znacznie wyższa niż w przypadku klienta. Na świecie było to odpowiednio 1 254 EUR oraz 223 EUR. W Europie ta przepaść jest jeszcze większa. Nieuczciwy konsument wynosi bowiem ze sklepu średnio równowartość 73,5 EUR, natomiast osoba z wewnątrz firmy aż 29 razy więcej, bo 2 141 EUR.

Wydatki na ochronę i metody zabezpieczania przed kradzieżami

Jak wskazuje raport, choć sprzedawcy są w stanie szybko wskazać produkty, które cieszą się największym zainteresowaniem wśród złodziei, to wielu z nich nie wykorzystuje tej wiedzy w praktyce. Aż 30,3% najbardziej zagrożonych towarów nie jest w żaden szczególny sposób zabezpieczona.

Sieci, które chronią wyjątkowo pożądane przez złodziei towary, najczęściej (38,8%) używają elektronicznych systemów antykradzieżowych (Electronic Article Surveillance — EAS). Inne metody to m.in. prezentowanie takich produktów w zamkniętych gablotach (8,6%) lub wystawianie na półkach pustych pudełek i wydawanie towaru dopiero przy kasie (4,1%).

Na ochronę przed kradzieżami światowe sieci handlowe wydały w ostatnim roku 17,3 mld EUR, co stanowi 0,33% ich przychodów ze sprzedaży (wobec 0,35% rok wcześniej). Ponad połowę tej kwoty — 9,5 mld EUR przeznaczono na zatrudnienie pracowników ochrony. Kolejne 5,5 mld EUR wydano na sprzęt, taki jak elektroniczne zabezpieczenia i systemy IT.

Z badań wynika, że nasz region charakteryzują najniższe w Europie kwoty przeznaczone na ochronę przed kradzieżami. Podczas gdy wydatki dużych państw kontynentu, takich jak Francja, Niemcy, przekraczają 1 mld EUR, siedem państw Europy Środkowej zainwestowało w ochronę zaledwie 382 mln EUR.

Informacje o badaniu
Druga edycja Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym (Global Retail Theft Barometer) została opracowana przez brytyjski instytut Centre for Retail Research. Do badania przystąpiło 920 sieci z 36 krajów, prowadzących 115,6 tys. punktów sprzedaży o łącznych obrotach na poziomie 554 mld EUR. W tej edycji raportu pojawiły się po raz pierwszy sieci handlowe z krajów Ameryki Łacińskiej — Argentyna, Brazylia i Meksyk — oraz pierwszy reprezentant Afryki – RPA. Raport obejmuje okres od lipca 2007 r. do czerwca 2008 r.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: