eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny a kradzież towaru 2010

Handel detaliczny a kradzież towaru 2010

2010-10-19 11:32

Handel detaliczny a kradzież towaru 2010

Straty w handlu detalicznym wg regionu © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Straty sieci handlowych w 42 państwach wyniosły w ostatnim roku ponad 87,5 mld euro, co oznacza ich zmniejszenie względem zeszłego roku o 5,6% (w Europie 4,4%). W wyniku kradzieży dokonywanych przez nieuczciwych klientów i pracowników każde europejskie gospodarstwo domowe poniosło straty w kwocie ok. 141 euro. Prawie jedna trzecia detalistów na świecie doświadczyła zwiększonej liczby prób i faktycznych kradzieży w porównaniu z minionym rokiem - to niektóre wnioski płynące z IV Światowego Raportu o Kradzieżach w Handlu Detalicznym (4th Global Retail Theft Barometer, GRTB4).

Przeczytaj także: Handel detaliczny a kradzież towaru 2009

Straty w skali globalnej

fot. mat. prasowe

Straty w handlu detalicznym wg regionu

Straty w handlu detalicznym wg regionu

Przeprowadzone badanie wykazało, że łączna wielkość strat, jakie ponieśli detaliści w związku z kradzieżami i wewnętrznymi omyłkami wyniosła w tym roku 87,5 mld EUR, co jest równoznaczne 1,36% ich łącznych przychodów ze sprzedaży. Oznacza to, że ich wielkość w odniesieniu do obrotów zmalała od zeszłego roku o 5,6%. Największa poprawa miała miejsce w Ameryce Północnej, gdzie detalistom udało się zmniejszyć straty o 7%. Z kolei w Europie straty ograniczono o 4,4%. Gorszy wynik odnotowano tylko w Ameryce Łacińskiej – tam straty zmniejszyły się o tylko 4,1%.

Mimo pozytywnego sygnału w postaci globalnego ograniczenia strat, nadal 31,1% sieci detalicznych doświadczyło większych kradzieży niż rok wcześniej. Nie udało się też sektorowi detalicznemu powrócić do stanu sprzed kryzysu. W zeszłym roku wielkość strat względem obrotów wzrosła bowiem aż o 5,9%.

„Mimo globalnego obniżenia strat, wciąż jest to alarmujące zjawisko”, komentuje prof. Joshua Bamfield, dyrektor CRR i autor projektu badawczego GRTB. „W konsekwencji kosztów, jakie sieci handlowe musiały ponieść w związku z kradzieżami, przeciętna rodzina musiała w ciągu roku dopłacić do swoich zakupów 152 EUR”, podkreśla.

Pozytywne efekty inwestycji w ochronę antykradzieżową

Wyniki badania wskazują też na zwiększenie środków przeznaczonych przez detalistów na ochronę i zabezpieczanie towarów przed kradzieżą. W porównaniu z rokiem 2009, ich wydatki wzrosły o 9,3% do prawie 22 mld EUR w skali globalnej.

„Korelacja między zwiększonymi wydatkami na zabezpieczenia i globalnym zmniejszeniem rozmiarów strat powodowanych kradzieżą jest teraz bardzo widoczna”, zwraca uwagę prof. Joshua Bamfield. „Trzeba więc podkreślić znaczenie ciągłego rozwoju i udoskonalania systemów zabezpieczających przed kradzieżami jako kluczowego czynnika w skutecznym ograniczaniu strat ponoszonych przez detalistów”.

Największa część (56,3%) pieniędzy wydanych na walkę z kradzieżami przeznaczono na zatrudnienie nowego personelu: pracowników stałych (21%) i tymczasowych (35,3%). Drugim w kolejności wydatkiem były inwestycje w antykradzieżowe wyposażenie sklepów (31,1%).

Kto kradnie?

fot. mat. prasowe

Źródła strat w 2010 r.

Źródła strat w 2010 r.

Zgodnie z wynikami badania, w skali globalnej najwięcej strat powodują kradzieże sklepowych złodziei. Wartość skradzionych przez nich towarów to 42,4% łącznych strat poniesionych przez sieci handlowe. Natomiast wartość towarów, które padły łupem nieuczciwych pracowników odpowiada 35,3% strat detalistów. Pewne rynki charakteryzują się jednak innym rozkładem. W Ameryce to właśnie pracownicy są solą w oku zarządzających sieciami handlowymi. Oni bowiem są sprawcami przeważającej części strat. Najuczciwsi pracownicy są natomiast w Azji Wschodniej. Stoją bowiem za zaledwie 23,3% strat w regionie (średnia światowa to 35,3%).

Straty powodowane są jeszcze przez wewnętrzne błędy i pomyłki (np. umieszczenie na towarach etykiet z nieprawidłowymi cenami) oraz kradzieże na etapie dostaw. Udział błędów i pomyłek w całkowitych stratach waha się w zależności od regionu między 16,7% (Europa) a 18,3% (Afryka i Bliski Wschód), ze średnią światową na poziomie 16,9%.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: