eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor motoryzacyjny czekają zmiany

Sektor motoryzacyjny czekają zmiany

2008-10-23 13:57

Przeczytaj także: Rynek motoryzacyjny w Rosji - perspektywy


Jak podają analitycy, większość producentów samochodowych zdecydowanie obniżyła tegoroczne prognozy produkcyjne. Każdy dzień jest dla nich walką o wyższą sprzedaż. Giganci z drugiej strony globu, tacy jak Toyota, Honda i BMW są w znacznie lepszej sytuacji ze względu na posiadające solidniejsze podstawy finansowe spółki kredytujące oraz oceny kredytowe, które są wyższe od tych przyznanych finansowym oddziałom wielkiej trójki z Detroit. Indyjscy i chińscy wytwórcy również znajdują się w dogodniejszej sytuacji dzięki wsparciu rządowemu (tak jak w przypadku SAIC oraz Maruti) oraz wyższym wpływom gotówkowym (tak jak w przypadku Tata Motors, spółki zależnej ogromnego koncernu Tata). Instytucje bankowe wprowadzają ograniczenia przy przyznawaniu kredytów konsumentom. Dokonują bardzo ostrożnych wyborów, by uniknąć złych pożyczek, zaś finansowanie w postaci leasingu powoli znika z salonów dealerów.

W opinii Frost & Sullivan cały samochodowy ekosystem desperacko potrzebuje pieniędzy i zmian. Przy wystarczającym wsparciu ze strony rządu, amerykański rynek samochodowy wyjdzie na prostą, choć będzie to trwało dłużej niż można by się spodziewać. Choć oczekiwana pożyczka w wysokości 25 miliardów dolarów pomogłaby producentom w stworzeniu bardziej ekonomicznych pojazdów, to problem polega w tej chwili głównie na tym, by odwrócić trend dotyczący spadających wydatków konsumentów i coraz niższego poziomu ich zaufania.

Jaka przyszłość?

Firma Frost & Sullivan poinformowała, że pożyczka ratunkowa w wysokości 80 miliardów dolarów przyznana przez amerykański bank centralny firmie AIG oraz spodziewana pożyczka dla producentów samochodów, której wartość szacuje się na kolejne 25 miliardów USD, dają łącznie ogromną sumę 110 miliardów, czyli około jednej piątej PKB Unii Afrykańskiej. Zdaniem ekspertów czas pokaże, w jaki sposób amerykański bank centralny zdoła zapełnić szybko opróżniającą się szkatułkę. Jeśli obciążenie zostanie przeniesione na podatników, spowoduje to dalszą deflację i ograniczy chęć konsumentów do podejmowania decyzji o nowych zakupach. Jeśli ciężar wydatków nie zostanie przeniesiony na podatników, spowoduje to dalsze pogłębienie deficytu budżetowego i zdecydowanie spowolnienie innych inicjatyw politycznych rządu.

Frost & Sullivan uważa, że producenci motoryzacyjni zrobią wszystko, by otrząsnąć się z tego potężnego kryzysu. Wprowadzone przez nich zmiany zaowocują powstaniem bardziej ekonomicznych pojazdów. Zarówno sami producenci jak i ich dostawcy zwrócą większą uwagę na „zielone” technologie, które pozwolą ograniczyć ich zależność od paliw tradycyjnych. Taka metamorfoza jest nieunikniona, lecz pytanie, jak szybko wszystko to nastąpi wciąż pozostaje aktualne.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: