Wiarygodna witryna WWW
2003-10-24 00:34
Wyniki badania pokazują wagę witryny WWW w komunikacji organizacji z różnymi grupami otoczenia i jej wpływ na wizerunek firmy oraz odpowiadają na podstawowe pytanie: "Co daje wiarygodność witrynie WWW?"
Uczestnicy badania doceniają przede wszystkim szacunek dla organizacji, szybkość reakcji na zapytania klientów, przydatność danych kontaktowych i aktualność treści.
Ta sama grupa wymieniała pojawiające się znienacka reklamy (pop-up advertisements), nieaktualne teksty, nieczynne odsyłacze, trudną nawigację i odsyłacze do mało wiarygodnych witryn jako najbardziej irytujące rozwiązania.
Według sondażu Amerykanie większym zaufaniem obdarzają witryny oferujące bogatszą zawartość i szanujące prywatność użytkownika. Dlatego lepiej w ich oczach wypadają witryny, które mają określone zasady ochrony prywatności, wysyłają listy z potwierdzeniem transakcji i podają źródła zamieszczonych danych. Gdyby zatem witryny WWW można było porównać do samochodów, to zdecydowanie szacowna pokonałaby krzykliwe .
Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie ochronę prywatności, potwierdzenia transakcji i telefoniczne dane kontaktowe.
Witryny organizacji non-profit cieszą się ogólnie większym zaufaniem, ale mowiąc ogólnie, internautów nie tyle interesuje to jak firma zarabia pieniądze czy realizuje swoją misję, ile jak przedstawia informacje i nimi zarządza. Z tego właśnie powodu organizacje powinny mieć duży wpływ na zawartość swojej oficjalnej witryny.
Zespół opracował 55 wyróżników służących do opisu witryny takie jak projekt, zawartość, niezawodność, itp. Każdy ankietowany mógł przyznać maksymalnie 3 punkty (max. 3, min. -3). Po zakończeniu badania podsumowano wyniki i wyciągnięto średnią ocenę.
Okazało się, że podczas, gdy kluczowe znaczenie ma aktualna reputacja organizacji, to w Internecie szczególnie liczą się dodatkowo użyteczność i następujące cechy:
- witryna okazała się przydatna w czasie poprzedniej wizyty (2.02)
- witryna należy do szanowanej organizacji (1.97)
- witryna szybko reaguje na zapytania użytkowników (1.83)
- witryna podaje adres organizacji (1.67)
- witryny była aktualizowana od ostatniej wizyty użytkownika (1.65)
- witryna podaje kontakt telefoniczny (1.56)
- witryna jest profesjonalnie zaprojektowana (1.54)
Oto czynniki najbardziej szkodzące wiarygodności strony WWW:
- witryna ma zawartość, w której tekst redakcyjny trudno odróżnić od reklamy (-1.9)
- witryna jest rzadko aktualizowana (-1.65)
- witryna ma automatycznie pojawiające się w nowym oknie reklamy (pop ups) (-1.64)
- witryna ma nieczynny odsyłacz (-1.42)
- witryna jest trudna w nawigacji (-1.38)
- witryna ma odsyłacze do niewiarygodnych witryn (-1.38)
oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations