Uwaga na nieuczciwe sklepy internetowe
2008-07-07 11:14
Przeczytaj także: Zakupy online: maleje zaufanie klientów
Zarówno w przypadku rezygnacji z towaru bądź jego reklamacji niezbędne jest przedłożenie sprzedawcy potwierdzenia dokonania transakcji w danym sklepie. Należy zachowywać rachunki, paragony. Warto również wydrukować zamówienie oraz warunki sprzedaży, jako potwierdzenie swoich racji w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Do producentów i importerów wyrobów, w których stwierdzono nieprawidłowości skierowano stosowne informacje. W 39 przypadkach umożliwiono przedsiębiorcom podjęcie działań dobrowolnych, mających na celu usunięcie mniej istotnych niezgodności.
Ponadto ukarano 40 przedsiębiorców mandatami karnymi na kwotę 5,8 tys. zł, zastosowano wobec 7 osób pouczenia, 13 wniosków skierowano do Sądu Rejonowego, wydano 10 żądań w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, a także skierowano do producentów i dystrybutorów kwestionowanych produktów 57 wystąpień pokontrolnych.
Decydując się na zakupy przez Internet, kupujący powinni rozsądnie podejmować decyzję o wyborze kontrahenta. Na stronie sklepu internetowego powinien znaleźć się szereg – istotnych z punktu widzenia konsumenta – danych:
- imię i nazwisko przedsiębiorcy (nazwa sklepu),
- adres stacjonarny firmy,
- cena towaru i zasady zapłaty za niego,
- koszt, termin oraz sposób dostawy,
- informacja o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni, miejscu i sposobie składania reklamacji oraz prawie do wypowiedzenia umowy.
Informacje o badaniu
Kontrola legalności działania przedsiębiorców prowadzących sprzedaż przez Internet oraz oferowanych produktów została przeprowadzona przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK w I kwartale 2008 roku. Łącznie skontrolowano 126 podmiotów oraz 650 wyrobów w zakresie wymagań dotyczących bezpieczeństwa.
Do pobrania:
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zakupy przez Internet a prawa klienta
-
E-commerce: Polacy pokochali platformy marketplace
-
7 porad, jak nie wpaść w zakupowe pułapki w Black Friday
-
Coraz częściej robimy zakupy w internecie. Co kupujemy?
-
Black Friday: tak musi być zaprezentowana cena
-
Cyberbezpieczeństwo w Black Week 2023 w e-commerce. O czym muszą pamiętać konsumenci?
-
Nowe obowiązki sklepów on-line: dyrektywa cyfrowa
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy towarowej?
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy Omnibus?