eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Księgarnie internetowe 2006-2010

Księgarnie internetowe 2006-2010

2007-09-12 10:42

Przeczytaj także: E-commerce w Polsce 2022. Są najnowsze dane


Mniejsze podmioty, takie jak Wysyłkowa, Vivid, Świat Książki czy Lideria, podzielą między siebie dalsze 20-25% e-rynku książek, płyt i filmów. Pozostałe 20-25% sprzedaży należeć będzie do kilkunastu dużo mniejszych podmiotów, zajmujących często silną pozycję w swoich niszach asortymentowych. Dla małych e-księgarni ogólnoasortymentowych pozostanie około 5% rynku, co w dłuższej perspektywie oznaczać będzie ich stopniowe zanikanie.

W świetle powyższej analizy nie wydaje się prawdopodobne pojawienie się na interesującym nas e-rynku dużego gracza międzynarodowego. Wartość rynku jest zbyt niska a pozycja dominujących podmiotów jest zbyt silna. W zeszłym roku, co prawda, w porównywarkach cenowych Nokaut.pl i 9sekund.pl pojawiła się oferta Amazon.de (literatura zagraniczna), ale nie można tego uznać za wejście tej firmy na rynek polski. Przeciwnie, dowodzi to, że zagraniczne firmy unikają bezpośredniego wejścia. Poza tym przedsiębiorcy z zagranicy patrzą z uwagą na wyniki wspomnianego już Świata Książki, który należy do drugiego co do wielkości światowego koncernu medialnego Bertelsmanna, a któremu nie udało się osiągnąć pozycji lidera e-commerce, mimo ponad 10-letniej obecności w branży sprzedaży wysyłkowej. Nie bez wpływu na niską ocenę atrakcyjności polskiego e-rynku pozostaje także wspomniana niska jakość usług pocztowych i jej wysoki koszt.

Zbliża się moment, w którym przestanie obowiązywać zasada mówiąca, ze każdy biznes internetowy mógł liczyć na sukces, ze względu na napływ nowych klientów do jego sektora e-commerce. Firma eMarketer podała, że w USA już w roku 2003 udział zamówień dokonanych przez internautów, którzy dokonywali zakupu online po raz pierwszy w życiu, zrównał się z udziałem zakupów dokonanych przez internautów, którzy kupowali już w poprzednich latach. Innymi słowy, od 2003 roku dynamika e-obrotów w USA przestała być napędzana głównie przez napływ nowych klientów. Taka sytuacja w Polsce nastąpi, moim zdaniem, około 2009 roku. Poprzeczka konkurencyjna znacząco pójdzie w górę, a czynniki takie jak poziom obsługi i przywiązanie klienta do sklepu, zaczną odgrywać decydująca rolę.

O autorze: Olaf Kostarczyk jest dyrektorem sprzedaży i marketingu w wydawnictwie Media Lazar i niezależnym obserwatorem polskiego rynku e-commerce. Email: olaf.kostarczyk@gmail.com
Przeczytaj także: E-commerce powoli hamuje E-commerce powoli hamuje

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: