Grid Wars - walki programów
2003-07-15 00:24
Podczas imprezy przebieg rozgrywek był wizualizowany na gigantycznej szachownicy. Każdy z jej kwadratów reprezentował 1 procesor. Kolor kratek pokazywał, który program kontroluje dany fragment planszy. Najpierw rywalizowano w małych grupach, a po wyłonieniu finałowej grupy 32 najlepszych aplikacji, tryb rywalizacji zmieniono na pojedynki systemem pucharowym. W finale doszło do pojedynku Rosja – USA. Amerykę reprezentował faworyt turnieju – aplikacja "Rogue" ("Łobuz"), stworzona przez Marka Weninga z NASA. Przy tworzeniu "Łobuza" Wening wykorzystał algorytmy genetyczne. Podczas selekcji przypominającej selekcję naturalną, "Łobuz" pokonał inne wersje kodu swojego autora. Jego rywalem został program "Kobra", napisany od podstaw przez studenta Uniwersytetu Moskiewskiego, Wasilija Gromowa. Składający się z 500 cykli finał miał niezwykle emocjonujący przebieg. Po pierwszych 400 cyklach, zgodnie z przewidywaniami wyraźnie dominował program amerykański – kontrolował 1500 z 2500 procesorów. Jednak w końcówce meczu aplikacja Rosjanina przełamał obronę "Łobuza" i zaczęła sukcesywnie "zjadać" jego algorytm. I tak sensacyjnym zwycięzcą została aplikacja z Moskwy.
Impreza wzbudziła ogromne emocje, a jej uczestnicy chętnie porównywali rywalizację programów do walk gladiatorów. Nie zmienia to jednak faktu, że nadrzędnym celem turnieju jest testowanie wydajności algorytmów, które mogą znaleźć później inne, już nie tylko "sportowe" zastosowania.