eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka VIII 2007

Koniunktura konsumencka VIII 2007

2007-08-31 00:54

W sierpniu 2007 r. obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej, bieżący oraz wyprzedzający, poprawiły się względem poprzedniego miesiąca. Utrzymuje się również korzystna relacja wobec wyników sprzed roku oraz dwóch lat - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2007

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wynosi obecnie –5,3 (wobec wartości –7,2 w lipcu), wzrósł zatem o 1,9 pp. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2006 oraz 2005 roku jest to wynik lepszy odpowiednio o 9,9 oraz o 16,5 pp.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej zmienił się w sierpniu jedynie nieznacznie i wynosi –6,7 (w poprzednim miesiącu –6,9). W okresie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost jego notowań – o 12,5 oraz o 21,7 pp. względem tego samego miesiąca 2006 oraz 2005 roku.

Obecny poziom wskaźników ufności konsumenckiej jest głównie rezultatem poprawienia się w sierpniu niektórych wskaźników charakteryzujących nastroje konsumenckie, w tym oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów, a także oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (zarówno przeszłej, jak i przewidywanej) oraz oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnich 12 miesiącach.

Jednocześnie nieznacznie pogorszył się wskaźnik obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia, jak również oceny przewidywanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

Dwa z wymienionych wskaźników koniunktury konsumenckiej tj. ocena zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego w ostatnich 12 miesiącach oraz ocena obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów, osiągnęły w sierpniu najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania.

Przebieg zmian nastrojów społecznych w obszarze konsumpcji indywidualnej, obserwowany w latach 2005-2007, świadczy o tym, że w dalszym ciągu zwiększa się udział konsumentów odczuwających poprawę oraz zmniejsza się udział konsumentów odczuwających pogorszenie sytuacji społeczno-ekonomicznej.

W szczególności dotyczy to ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach (wzrost wartości wskaźnika w stosunku do analogicznego okresu 2006 i 2005 r. wyniósł odpowiednio 9,4 oraz 24,6 pp.), jak również obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów (odpowiednio 14,9 i 17,9 pp.).

Największą poprawę wskaźnika w porównaniu z wynikami sprzed roku i dwóch lat obserwuje się w zakresie obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (odpowiednio o 26,3 oraz 49,6 pp.).

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: