eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak spędzamy czas wolny?

Jak spędzamy czas wolny?

2007-07-02 12:30

Przeczytaj także: Co robi młodzież w czasie wolnym?


„W badaniu Pentora drobne przyjemności kojarzą się bardziej ze sferą ducha niż materii. Najchętniej zaś wybieramy przyjemności darmowe lub niemal bezpłatne, jak np. oglądanie telewizji. Pod tym względem dogoniliśmy już Amerykanów. Wśród materialnych przyjemności prym wiodą słodycze. To nie dziwi, jako że węglowodany są dla większości ludzi najprostszym i najszybszym rozrusznikiem ośrodków przyjemności w mózgu” – skomentował wyniki badania psycholog społeczny Profesor Janusz Czapiński.

Jedynie co dziesiąty z respondentów (9%) nie kupuje żadnych prezentów swoim bliskim po to, by sprawić im przyjemność. 90% osób dokonuje takich zakupów dla rodziny i znajomych; najczęściej są to słodycze (28%), kosmetyki (15%), odzież i obuwie (12%). Książki dla bliskich kupuje 6% badanych, kwiaty – 5%.

Respondenci deklarują, że średnio miesięcznie na drobne przyjemności najczęściej wydają od 50 do 100 zł (23%badanych). Nieco mniejsza grupa wydaje od 100 do 200 zł(22%). 14% badanych wydaje poniżej 50 zł, taki sam procent pozwala sobie na wydatki w przedziale od 200 do 300 zł. Powyżej 1000 zł na przyjemności średnio w miesiącu przeznacza 2% osób.

Badanie Visa Europe pokazuje, że dominującym sposobem płacenia za drobne przyjemności jest gotówka. W ten sposób, w zależności od kategorii, płaci od 62% badanych w przypadku zakupu płyt CD/DVD do 86% w przypadku zakupu słodyczy. Karty płatniczej do płacenia za drobne przyjemności używa od 2% badanych w przypadku zakupu kwiatów do 14% w przypadku zakupu obuwia.

„Pewną niespodzianką był dla nas niewątpliwie spory dystans miedzy preferowanymi, a faktycznie realizowanymi sposobami spędzania czasu wolnego oraz jak dużą rolę w życiu Polaków odgrywają drobne przyjemności – zarówno te ze sfery niematerialnej, jak i te codzienne, których zaspakajanie częściej łączy się z zakupami konkretnych rzeczy i usług” – powiedział na konferencji prasowej Eugeniusz Śmiłowski, prezes Research International Pentor.

Informacje o badaniu
Badanie objęło część jakościową (grupy fokusowe) oraz ilościową (wywiady bezpośrednie). Dziesięć dyskusji grupowych (po osiem osób w każdej grupie) przeprowadzono w Warszawie, Krakowie, Lublinie i Płocku, zapraszając do nich respondentów w wieku 20-55 lat, posiadających stałe źródło dochodów. W badaniu ilościowym zrealizowano łącznie 1019 wywiadów osobistych wspomaganych komputerowo (CAPI) wśród osób w wieku 15-60 lat, z wyłączeniem osób bezrobotnych oraz niepracujących rencistów.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: