Raport - Wdrożenia CRM w Polsce
2003-06-18 00:13
KLIENCI NA SYSTEMY KLASY CRM
Póki co wdrożenia CRM dominują w sektorze informatycznym (EKD 72). Wdrożenia te stanowią 38 % wszystkich instalacji. Systemy najczęściej wdrażane są wśród dostawców oprogramowania CRM. Na drugim miejscu znajdują się firmy prowadzące sprzedaż hurtową (EKD 51). Stanowią one 16 % wszystkich wdrożeń. Trzecie miejsce stanowią firmy zajmujące się działalnością usługową związaną z prowadzeniem interesów (EKD 74) co obejmuje m.in. agencje reklamowe oraz firmy konsultingowe. 8% wdrożeń stanowią instalacje w sektorze finansowym (EKD 65 i EKD 67). Taką samą ilość wdrożeń stanowią instalacje wśród firm produkujących wyspecjalizowany sprzęt elektroniczny (EKD 30,31,32,33). Ok. 4 % wdrożeń miało miejsce w działalności wydawniczej (EKD 22). Pozostałe wdrożenia miały miejsce w różnych sektorach (najczęściej były to: telekomunikacja (EKD 64), transport lądowy (EKD 60), produkcja niektórych materiałów budowlanych (EKD 26), produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, (EKD 25), produkcja chemikaliów (EKD 24), produkcja wyrobów tytoniowych (EKD 16).
fot. mat. prasowe
Firmy wdrażające systemy CRM najczęściej działają na rynku przedsiębiorstw (B2B – Business-to-Business) – 90 %, rzadziej dostarczają swe towary konsumentom (B2C – Business-to-Consumer) – 26 %, jeszcze rzadziej dostarczają swe towary partnerom handlowym (B2P – Business-to-Partner) – 14 % (suma jest większa od 100% bowiem respondenci mogli podawać więcej niż jedną odpowiedź).
fot. mat. prasowe
Zatrudnienie w przedsiębiorstwach, które wdrożyły bądź wdrażają system CRM
- 4 % to firmy zatrudniające poniżej 20 pracowników,
- 13 % to firmy zatrudniające pomiędzy 21 a 50 pracowników,
- 18 % to firmy zatrudniające pomiędzy 51 a 100 pracowników,
- 32 % to firmy zatrudniające pomiędzy 101 a 250 pracowników,
- 13 % to firmy zatrudniające pomiędzy 251 a 500 pracowników,
- 11 % to firmy zatrudniające pomiędzy 501 a 1000 pracowników,
- 9 % to firmy zatrudniające więcej niż 1000 pracowników.
fot. mat. prasowe
oprac. : Maciej Stanusch / Process4E