eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Tydzień 9/2007 (26.02-04.03.2007)

Tydzień 9/2007 (26.02-04.03.2007)

2007-03-03 14:27

Przeczytaj także: Tydzień 8/2007 (19-25.02.2007)

  • W 2006 roku deficyt finansów publicznych w Niemieckim budżecie był na poziomie 1,7% PKB, a wzrost gospodarczy wyniósł 2,7%.
  • Niemcy w roku 2013 wyślą bezzałogową misję na Księżyc. Ma pomóc w wyjaśnieniu możliwości pozyskiwania z powierzchni Księżyca izotopu helu-3, rzadko występującego na Ziemi, który może być wykorzystywany do produkcji paliwa nuklearnego. To potencjalne źródło czystej energii. Koszt misji 300-400 milionów euro.
  • Prestiżowa agencja ratingowa Standard & Poor's obniżyła perspektywę gospodarki łotewskiej ze "stabilnej" na "negatywną".
  • Według Eurostatu inflacja w strefie euro wyniosła w styczniu i w lutym wyniosła 1,8%.
  • Według BusinessEurope (największa europejska organizacja przedsiębiorców) wzrost gospodarczy za 2006 rok w Unii Europejskiej wyniósł 3%. W tym roku ma wynieść 2,6%. Według tych prognoz w tym roku inflacja w krajach strefy euro spadnie do poziomu 2% /r w skali roku, a stopa bezrobocia w całej Unii obniży się w przyszłym roku do poziomu 7%.
  • Rosja dostarcza do Europy połowę jej zapotrzebowania na gaz. Teraz zaproponowała Belgii, by w tym kraju zbudować europejskie składy magazynujące gaz tak dla krajów kontynentalnych jak i dla Wielkiej Brytanii.
  • BASF to największa na świecie grupa chemiczna. Obecnie zmienia swój status prawny z dotychczasowego - spółki akcyjnej (AG) na spółkę europejską (Societas Europea, SE). Drugim potentatem, który już to uczynił jest niemiecka grupa ubezpieczeniowa Allianz. Status firmy SE umożliwia działalność we wszystkich krajach Unii w takiej samej postaci prawnej, co ułatwia tworzenie filii i wchodzenie w fuzje.
  • W Rosji powstaje przyszły konkurent L. Mittala. Jego fundamentem są rosyjskie złoża rudy wyceniane na 100 mld ton (1/3 zasobów światowych). Są one największe na świecie (w tym zakresie wyprzedzają złoża brazylijskie, australijskie, indyjskie i chińskie). Według prognoz rosyjskim królem stali stanie się w przyszłości Usmanow (ma 40% udziałów w złożach), dwie z dziewięciu największych hut stali w Rosji, Huty Oskolskie, konglomerat Ural Stal wraz z Kopalniami Lebiedieńskie. Jego wsparciem jest konglomerat inwestycyjny Gazmetall oraz Gazprominvestholding (powiązany z Gazpromem). Teraz planuje on kupno hut w Kazachstanie i na Ukrainie (planowana jest fuzja ze Związkiem Przemysłowym Donbasu - ZPD). Ukraińcy są także tym zainteresowani, bo Mittal Steel po zakupie konglomeratu stalowego i złóż rudy w Krzywym Rogu zagroził pozycji ZPD.
  • Pierwsze nieporozumienia. W budowie nowej elektrowni atomowej w Ignalinie będzie uczestniczyć Polska i republiki nadbałtyckie. Uzgodniono równomierny rozkład udziałów po 25%. Teraz Litwa proponuje dla siebie 34%, a pozostali (w tym Polska - po 22%). Poprzednie uzgodnienia mówiły o jednakowym udziale w tej inwestycji.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

KŁOPOTY AIRBUSA. GIGANTA RATUJA NIEMCY I FRANCJA

Obserwując rywalizację dwóch gigantów: europejskiego AIRBUSA i amerykańskiego BOEINGA podziwialiśmy europejski koncern, który przez kilka ostatnich lat był liderem na rynku producentów samolotów pasażerskich. Trudno było pojąć jak w ciągu ostatnich dwudziestu lat bardzo zaawansowana technika samolotowa w Europie zdołała dorównać amerykańskiemu koncernowi, który nie tylko przez kilkanaście lat królował w tej branży, ale był w dziedzinie badań i rozwoju dofinansowywany przez amerykański budżet i był też wspomagany potężnymi zamówieniami wojskowymi.

Już w roku ubiegłym widać było zadyszkę u AIRBUSA. Opóźnienia we wdrażaniu nowych modeli A350 i A380 zaniepokoiły wielu klientów, pogarszając doskonały dotąd rynkowy wizerunek tego koncernu. Jednak i tym razem okazało się, że w rywalizacji liczą się także zasoby i rezerwy, a w przypadku europejskiego koncernu okazały się one niewystarczające. Obecnie problemem AIRBUSA jest opracowanie i konsekwentne zrealizowanie planu ratowania firmy. Jego założenia opracowały Niemcy i Francja, które wspólnie poniosą też największe koszty. Jego istotne elementy to:
  • zwolnienie ok. 10 tys. pracowników (głównie u kooperantów)
  • zamknięcie (i sprzedaż) 10 fabryk (po 4 w Niemczech i Francji)

Podzielono też prace pomiędzy oba kraje w produkcji A350. Te decyzje mają dać do 2010 roku oszczędności rzędu 5 mld euro, a ograniczenie kosztów operacyjnych ma dać jeszcze 2 mld euro.
Plan restrukturyzacji będzie kosztowny. Na jego sfinansowanie koncern pożyczy 3,5 mld euro. Nie wiadomo jeszcze w jakim stopniu obecne kłopoty wpłyną na zamówienia, chociaż wszyscy liczą się z tym. Niestety już w ubiegłym roku BOEING uzyskał więcej zamówień, chociaż jeszcze AIRBUS utrzymał się na pozycji lidera w ilości wyprodukowanych samolotów. Będziemy śledzić dalsze zmiany na tym ważnym światowym rynku. Nie jest żadną tajemnicą, że przemysł lotniczy i kosmiczny to wizytówka poziomu techniki i technologii w tych dwóch centrach polityczno-gospodarczych świata, które nie od dziś ze sobą ostro rywalizują.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: