Marketing 2.0
2007-02-11 01:14
Przeczytaj także: Serwisy Web 2.0 rosną najszybciej
W ubiegłym roku inwestorzy oszaleli na punkcie nośnego sformułowania „WEB 2.0”, zwiastującego nową generację Internetu. Ilość różnorodnych definicji nazwy Web 2.0 powoduje, że tak naprawdę nikt nie wie, czym jest Web 2.0. Ale inwestorom to nie przeszkadza: serwis społecznościowy MySpace.com został kupiony przez koncern medialny News Corp. Ruperta Murdocha za 580 mln USD. Google za serwis (również społecznościowy) YouTube zapłaciło jeszcze więcej. Ciekawostką jest to, że serwisy te nie przynoszą dużych dochodów z reklam, nie zarabiają też na użytkownikach. Mają inną zaletę – w zasadzie tylko o wartości marketingowej – gromadzą w jednym miejscu miliony potencjalnych konsumentów.Don Peppers – jeden z czołowych autorytetów w dziedzinie strategii zarządzania relacjami z klientem – twierdzi, że w przyszłości to sieci społeczne będą kształtowały reputację firmy, a w dalszej kolejności – zaufanie do marek.
"Social networks to zbiory potencjalnych klientów, zawartych w listach adresowych lub skupionych wokół czatów, forów czy blogów internetowych. To ogromny potencjał społeczny i marketingowy, który kiedyś wybuchnie z niebywałą mocą. Już dziś widać pierwsze tego zwiastuny. Wystarczy, że jakaś firma nadużyje zaufania jakiegoś klienta i jego frustracja zaraz znajduje ujście w krótkiej relacji gdzieś w Internecie. A relację tę mogą przecież przeczytać miliony osób i cała reputacja firmy może lec w gruzach. Dodatkowo, powstają sieci wewnątrz sieci, co powoduje tylko uszczelnianie kanałów komunikacyjnych, przy ich jednoczesnym wypełnianiu coraz większą liczbą anonimowych osób. Naukowcy oraz marketingowcy dopiero zaczynają wykorzystywać rzeczywisty potencjał social networks, ale kiedyś będzie to zjawisko bardzo głośne i ważne dla marketingu."
Tak samo jak w Internecie – w branży marketingowej pojawia się społecznościowy sposób dotarcia do konsumenta – wiarygodny, skuteczny i mierzalny marketing drugiej generacji, oparty na budowaniu związków lojalnościowych z klientami, od jakości których będzie zależeć skuteczność rynkowa przedsiębiorstw.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Dlaczego LinkedIn zarabia?
-
Media społecznościowe w Polsce
-
Portale społecznościowe a zagrożenia dla MŚP
-
Media społecznościowe nową formą komunikacji
-
Obsługa klienta: Internet i Web 2.0
-
Portale społecznościowe źródłem informacji?
-
Kradzież danych na Facebook
-
Serwisy Web 2.0 a bezpieczeństwo firmy
-
Internauci a serwisy społecznościowe