eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Tydzień 19/2003 (05-11.05.2003)

Tydzień 19/2003 (05-11.05.2003)

2003-05-12 00:45

  • Chiny wezmą udział w szczycie grupy G-8 (siedmiu najbardziej uprzemysłowionych państw świata i Rosji).

  • Unia Europejska uzyskała zgodę od WTO na nałożenie rekordowych sankcji handlowych w wysokości 4mld USD rocznie na USA, za utrzymanie przez nie ustawy dającej wysokie ulgi celne eksporterom amerykańskim.

  • Kwietniowa stopa bezrobocia w USA wzrosła do 6% z 5,8% w marcu.

  • Do Światowej Organizacji Handlu wpłynęła skarga na USA za subsydiowanie producentów bawełny.

  • Daimler Chrysler planuje założenie w Chinach trzech przedsiębiorstw typu joint venture, które będą produkowały samochody osobowe i ciężarowe.

  • W ostatnim roku obrotowym Toyota osiągnęła 11,78mld USD zysku brutto i 7,87mld USD netto- są to jej rekordowe wyniki.

  • USA zapowiedziały stworzenie z krajami Bliskiego Wschodu strefy wolnego handlu w ciągu najbliższych dziesięciu lat. To deklaracja integracji gospodarki amerykańskiej krajami tego niespokojnego rejonu, które wprowadzą oczekiwane przez USA reformy polityczne i ekonomiczne. Amerykanie realizują już projekt integracji gospodarczej, którego finalnym celem jest utworzenie FTAA- Obszaru Wolnego Handlu Ameryki (Free Trade Area of the Americas). Jego realizacja ma połączyć 34 kraje Ameryki Południowej i Północnej. Plan zakłada wejście w życie układu już w 2005 roku.


Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych

Japońska gospodarka nie może wyjść z wieloletnich już kłopotów, ale japońscy producenci samochodów odnoszą sukcesy. Od lat są wysoko cenieni na światowym rynku i jest to jedna z najlepszych wizytówek przemysłu tego kraju. Ich fabryki stosują najnowsze technologie, a produkty wyróżniają się nowoczesnością rozwiązań technicznych i nienagannym wzornictwem. Wśród parametrów eksploatacyjnych japońskie samochody wyróżnia wysoka niezawodność. System obsługi klienta stosowany przez japońskich producentów stał się wzorcowym dla wielu innych w tej branży. Nic więc dziwnego, że w licznych rankingach organizowanych tak przez ekspertów, jak i użytkowników samochodów, japońskie marki od wielu już lat lokują się w czołówce. Nie należy się też dziwić, że mimo kłopotów japońskiej gospodarki oraz trudnej sytuacji w światowej branży samochodowej japońskie firmy uzyskują dziś bardzo dobre wyniki ekonomiczne. Oto kilka informacji ilustrujących powyższe tezy:
  • Listę najlepszych japońskich firm samochodowych otwiera Toyota, Ten koncern jest największym z japońskich producentów samochodów. W niedawno zakończonym roku obrotowym ten gigant osiągnął zysk brutto ok. 12mld USD, co jest rekordem w historii japońskiej gospodarki. Jest to wynik o 28% lepszy, niż w roku poprzednim. Toyota na swoich trzech głównych światowych rynkach (USA, Europa, Japonia) sprzedała 4,37mln samochodów, przy czym: w USA 1,91 mln samochodów (o 2% więcej, niż rok wcześniej), w Europie- 760 tys. ( o 13% więcej!) i na krajowym rynku 1,7 mln aut ( tyle samo, co w roku poprzednim).

  • W ostatnim roku obrotowym Nissan na całym świecie sprzedał 2,8 mln samochodów (co jest o 6,7% więcej, niż przed rokiem). Uzyskał też 4,1mld USD czystego zysku, co jest wynikiem lepszym o 33%, niż w roku poprzednim. Koncern sprzedając na rynku japońskim 816 tys. samochodów zanotował na nim największy procentowy wzrost liczby klientów (o 14,3% więcej, niż w poprzednim roku). Zachęcony dobrymi ubiegłorocznymi wynikami koncern ogłosił swoje plany na rok bieżący. Zakłada w nich wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim o 17,3% (do 852 tys. sztuk) i w Europie o 11,8% (do 530 tys. sztuk). Godnym podkreślenia jest droga jaką koncern przeszedł w ciągu ostatnich pięciu lat. Będąc prawie bankrutem kapitałowo złączył się z Renault. Obecnie już trzeci rok z rzędu Nissan poprawia rekordowe wyniki swojej rentowności.

  • Ubiegłoroczna sprzedaż Hondy wyniosła 2,89 mln samochodów (wzrost o 8,3%). W roku ubiegłym koncern uzyskał 3,6mld USD czystego zysku (to wzrost o 17%) poprawiając drugi raz z rzędu rekord swojej rentowności. Godny podkreślenia jest wynik uzyskany przez Hondę na amerykańskim rynku. W ubiegłym roku koncern sprzedał tam 1,52 mln samochodów (wzrost o 11,3% w stosunku do roku poprzedniego). Te wyniki cieszą, chociaż dobrą, globalną ocenę wyników koncernu pogarsza obniżka sprzedaży na japońskim rynku do 850 tys. sztuk (spadek o 3,3%).

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: