eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy o wzrostach cen. Dlaczego jest tak drogo?

Polacy o wzrostach cen. Dlaczego jest tak drogo?

2021-12-01 12:07

Polacy o wzrostach cen. Dlaczego jest tak drogo?

Dlaczego tak drogo? © pixabay.com

Rosnące ceny są prawdziwym wyzwaniem dla budżetów domowych Polaków. Podwyżki są odczuwalne dla większości rodaków, a dla 2/3 z nich dotkliwe. Ponad połowa polskich konsumentów wybiera więc tańsze produkty lub zakupy w tańszych sklepach. To niektóre wnioski z raportu "Dlaczego tak drogo? Polacy o cenach podstawowych produktów" przygotowanego przez agencję Inquiry.

Przeczytaj także: Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację

Porównanie tegorocznych danych z badaniem z 2019 roku pokazuje, że obecne podwyżki cen są o wiele bardziej odczuwalne niż te sprzed dwóch lat. Największy wzrost cen respondenci badania odnotowali w przypadku pieczywa oraz mięsa i wędlin. Aż 8 na 10 Polaków wskazuje na znaczny wzrost cen energii elektrycznej i gazu, a także usług komunalnych, takich jak odbiór śmieci. W konsekwencji aż 36 proc. badanych rezygnuje z przyjemności, a 33 proc. ankietowanych oszczędza na wszystkim. Konieczność oszczędzania szczególnie często deklarują seniorzy.

Jak Polacy tłumaczą tak dotkliwy wzrost cen? Zdecydowana większość ankietowanych wiąże zjawisko inflacji z wyższymi cenami paliw i energii. W następnej kolejności respondenci wskazują na związek z ogólnym wzrostem cen transportu, rosnącymi podatkami, utrzymaniem programów społecznych takich jak 500+ oraz ogólną sytuacją międzynarodową. To nie napawa Polaków optymizmem. Niemal wszyscy ankietowani spodziewają się, że w najbliższym czasie ceny zarówno produktów spożywczych, jak i innych produktów oraz usług będą dalej rosnąć.

fot. pixabay.com

Dlaczego tak drogo?

Polacy wiążą zjawisko inflacji z wyższymi cenami paliw i energii.


Pesymistyczne postawy widoczne są także w ocenie planowanego na styczeń podniesienia płacy minimalnej do kwoty wysokości 3010 złotych brutto. Prawie połowa badanych (szczególnie kobiety) obawia się, że doprowadzi to do hiperinflacji, 44 proc. spodziewa się upadku wielu małych przedsiębiorstw, a 40 proc. (głównie mężczyźni) – wzrostu tzw. „szarej strefy”. Warto zauważyć, że Polacy rzadko wskazują na ewentualne pozytywne efekty, które przyniesie wyższa płaca minimalna. Tylko co piąta osoba uznała, że przełoży się to na większe dochody budżetu państwa, a zaledwie 13 proc. – że pozwoli to ludziom „normalnie zarabiać”. Zapytani o indywidualną ocenę skutków wyższej płacy minimalnej, prawie 60% badanych uznaje, że w ich przypadku nic się nie zmieni. Jedynie co czwarty Polak uważa, że konsekwencje podwyższenia pracy minimalnej będą dla jego rodziny korzystne, zaś 15 proc. spodziewa się negatywnego wpływu.

Biorąc pod uwagę, że połowa Polaków zdążyła już wcześniej odczuć negatywne skutki pandemii, rosnące ceny dodatkowo pogarszają stan domowych finansów.

Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry, podsumowuje: Obserwujemy wyraźne pogorszenie nastrojów społecznych. Wzrost cen jest szczególnie mocno odczuwany w grupie osób mało zamożnych, które mogą mieć problemy z zaspokojeniem podstawowych potrzeb. Szczególnie seniorzy zostali zmuszeni do radykalnego „zaciskania pasa”.

O raporcie:
Raport „Dlaczego tak drogo? Polacy o cenach podstawowych produktów 2021” oparty jest na badaniu internetowym (CAWI), zrealizowanym przez agencję badawczą Inquiry na panelu YouGov w listopadzie 2021 r., N=1001 (próba ogólnopolska).



Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: