eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dlaczego Czarny Piątek zawiódł Polaków?

Dlaczego Czarny Piątek zawiódł Polaków?

2020-12-08 09:56

Dlaczego Czarny Piątek zawiódł Polaków?

Przeceny w Black Friday to tylko złudzenie © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

20, 30 czy nawet 50%. Na takie obniżki czekało z pewnością wielu Polaków, odliczając dni do tegorocznego Czarnego Piątku. Czy powinni czuć się rozczarowani? Niestety tak. Tego przynajmniej dowodzi analiza przeprowadzona przez ITMAGINATION. Eksperci wzięli pod lupę 6 popularnych kategorii produktów, udowadniając, że wielkie obniżki to raczej sztuczka marketingowców niż rzeczywistość kupujących.

Przeczytaj także: Ile oszczędziliśmy podczas Black Friday? Obniżki cen nie powaliły

Przeceny to tylko teoria


Czarny Piątek nie zachwycił nas cenami. Nie dość, że obniżki wcale nie były tak okazałe, jak się spodziewaliśmy, to jeszcze w wielu przypadkach okazało się, że w ogóle nie było o nich mowy. Przykładem, czego dowiedli eksperci data science z ITMAGINATION, były chociażby niektóre sprzęty z kategorii AGD i RTV, które w Black Friday oferowano w cenach zawyżonych o ponad 3 proc. względem ofert minimalnych z poprzedniego miesiąca.

Rozbieżność ta była jeszcze większa, gdy wziąć pod uwagę perspektywę 90 dni. W takim ujęciu poziomy cenowe były wyższe średnio o ponad 8 proc.

Co ciekawe, ceny analizowanych artykułów podczas Black Friday były najniższe względem całego Black Week jedynie w 79 proc. Minimalną cenę w ciągu ostatnich 30 dni w trakcie Czarnego Piątku osiągnęło tylko 32 proc. produktów, a średnia obniżka to niecałe 5 proc.

fot. Kaspars Grinvalds - Fotolia.com

Przeceny w Black Friday to tylko złudzenie

Średnie ceny najpopularniejszych artykułów RTV i AGD w Czarny Piątek były wyższe o ponad 8 proc. wobec ich najniższych poziomów z ostatnich 90 dni.


Podobną tendencję ruchów cenowych zauważamy podczas całego Black Week. Nasze analizy wskazują, że średnie ceny w „czarnym tygodniu” były wyższe o 1,8 proc. wobec najniższej ceny z ostatniego miesiąca oraz wyższe o ponad 7 proc. w stosunku do tej najniższej z 3 miesięcy. Biorąc pod uwagę minimalne wartości z tygodni poprzedzających masowe wyprzedaże, wbrew powszechnej teorii, nie można mówić o istotnych rabatach podczas Black Week. Wyróżniającym się przykładem z tego roku są ceny drukarek, które podczas Black Week były średnio o 11 proc. droższe wobec najniższych wartości z ostatnich 90 dni – mówi Marcin Dąbrowski, Chief Innovation Officer w ITMAGINATION.

Eksperci ITMAGINATION przeprowadzili analogiczne badanie w zeszłym roku. Okazało się, że ceny w sklepach online rosły w trakcie tygodni poprzedzających Black Friday. Rzeczywisty średni spadek cen podczas Czarnego Piątku (w stosunku do początku miesiąca) wyniósł 5,5 proc. Po zakończeniu Black Friday, gdy pojawia się Cyber Monday i Black Week analiza wykazała, że ceny większości produktów elektronicznych we wszystkich kategoriach ponownie wzrosły.

Aby zapłacić mało, należy być czujnym


W tegorocznym badaniu specjaliści wzięli pod uwagę 6 rodzajów produktów (pralki, lodówki, laptopy, drukarki, telewizory, telefony), które konsumenci chętnie kupują w czasie Black Friday i Black Week. Eksperci są jednomyślni w stwierdzeniu, że znalezienie korzystnych ofert wymaga wnikliwego badania rynku przy pomocy porównywarek internetowych z historią cen oraz portali i forów dyskusyjnych, gdzie użytkownicy skupieni na konkretnych grupach produktów informują o zakupowych okazjach.

Okazuje się, że znaczne obniżki podczas Black Friday i Black Week obowiązują wyłącznie w reklamach, a głównym celem sprzedających jest przyciągnięcie klientów lub wyprzedaż stanów magazynowych. Ceny należy śledzić podczas całego Black Week, a nie wyłącznie podczas Black Friday i Cyber Monday, ponieważ ceny połowy badanych produktów były zmanipulowane przed tym okresem. Według analizy, największe wahania cenowe dotyczyły drukarek i laptopów, a najmniejsze telewizorów i telefonów.

Metodologia badania
W każdej z 6 kategorii znajdowały się produkty wielu producentów z różnych półek cenowych, jednak wszystkie były wybrane jako „popularne”, to znaczy takie, które pojawiały się internautom jako proponowane. Ceny podczas Black Friday, Cyber Monday i Black Week weryfikowano z historycznym wykresem, który obejmuje okres do pół roku oraz ceny sprzed 30 i 90 dni. Analitycy skupiali się na porównaniu aktualnego poziomu cenowego z minimalnym, dostępnym w agregatorze w powyższych okresach.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: