eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Provident: Polacy nie chcą szkoły i lekarza online

Provident: Polacy nie chcą szkoły i lekarza online

2020-10-21 10:01

Provident: Polacy nie chcą szkoły i lekarza online

Korzystanie ze smartfona © fot. mat. prasowe

Pandemia przyspieszyła procesy, których nieuchronność dostrzegalna była już wcześniej. Wraz z pojawieniem się koronawirusa pokaźna część naszego życia, i to zarówno zawodowego, jak i prywatnego, przeniosła się do sieci. Czy takie realia przypadły nam do gustu? Czy raczej narzekamy na brak kontaktu z drugim człowiekiem? Odpowiedzi na te pytania dostarcza wspólne badanie SpotData i Providenta.

Przeczytaj także: Pandemia COVID-19 nie budzi już naszego niepokoju?

Wybuch pandemii sprawił, że znaczna część Polaków na dobre "ugrzęzła" w cyfrowym świecie. 4 na 10 respondentów badania SpotData i Providenta przyznaje, że w efekcie sytuacji epidemicznej spędza w sieci więcej czasu niż wcześniej, z czego co czwarty stwierdza, że godzin poświęcanych aktywności w internecie jest znacznie więcej.

W takich realiach zmianie uległy związane z internetem zachowania konsumentów. Nie jest zaskoczeniem, że wysoką akceptacją społeczeństwa cieszy się możliwość załatwiania online spraw związanych z finansami. To było widoczne już przed pandemią, na co dowodem była m.in. rosnąca rzesza użytkowników bankowości elektronicznej.

Usługi w sieci? Tak. Lekarz online? Niekoniecznie


W badaniu realizowanym przez SpotData i Providenta zapytano respondentów, w jakich sytuacjach cenią sobie bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, a w których są gotowi przenieść relacje całkowicie do internetu.

Aktywnościami, w których doceniamy drugą osobę i mimo postępującej cyfryzacji nie chcemy przenieść ich całkowicie do online’u są: konsultacje lekarskie, nauka i szkolenia, załatwianie spraw w urzędach, robienie zakupów spożywczych czy inwestowanie pieniędzy. Na drugim biegunie pozostają takie usługi jak zakup biletów na środki komunikacji miejskiej czy wydarzenia kulturalne oraz ćwiczenia fitness.
Pandemia sprawiła, że jako społeczeństwo zaczęliśmy częściej korzystać z online'owych rozwiązań finansowych i płatniczych. Wzrosła również tendencja do korzystania z kart zbliżeniowych - zauważa Anna Karasińska, ekspertka ds. badań rynkowych w Providencie. - Wciąż jest grupa osób, która ceni relacje bezpośrednie i na te potrzeby musimy również odpowiadać – podkreśla Anna Karasińska.

Finanse tylko online? Niekoniecznie


Z badania SpotData i Providenta wynika, że w przypadku korzystania z produktów lub usług finansowych związanych z zaciąganiem kredytu, pożyczki lub lokowaniem pieniędzy, najwięcej osób (30 proc.) uznało, że najlepszym kanałem kontaktu jest internet. Z kolei prawie co czwarty (24 proc.) uznał, że preferuje załatwianie takich spraw przez bezpośredni kontakt z doradcą, a 6 proc. – przez telefon. Natomiast najlepszym wariantem dla 17 proc. jest opcja mieszana, czyli wtedy, gdy część mogą załatwić przez internet, a część przez bezpośredni kontakt z doradcą.

Często barierą w korzystaniu z internetowych rozwiązań finansowych jest brak umiejętności lub strach związany z ryzykiem utraty pieniędzy. Pandemia wzmocniła część obaw o bezpieczeństwo w sieci.
Z badania SpotData i Providenta wynika, że niemal połowa Polaków (49 proc.) obawia się o swoje dane podczas korzystania z internetu. Z kolei 46 proc. zrezygnowało w ostatnim czasie z korzystania z jakiegoś produktu, usługi, programu czy aplikacji, ponieważ obawiało się, że udostępni zbyt dużo danych na swój temat. Dlatego firmy muszą jeszcze bardziej zadbać o bezpieczeństwo danych i transakcji, by nie utracić klientów i ich zaufania”– wyjaśnia Alicja Defratyka, starszy analityk ze SpotData.

Relacje wciąż podstawą


Na pytanie czego najbardziej brakuje nam z powodu ograniczeń wprowadzonych w związku ze stanem epidemii w Polsce, badani najczęściej wskazywali swobodny dostęp do lekarza, dentysty, rehabilitacji (39 proc.). Pokrywa się to również z odpowiedziami na pytanie dotyczące ważności bezpośredniego kontaktu z drugą osobą. W przypadku problemów zdrowotnych i konsultacji medycznych bardzo ważny jest dla nas kontakt ze specjalistą. Lekarz online nie załatwia sprawy.

Tęsknimy także za normalnym życiem i przebywaniem wśród innych. Badani często wskazywali, że najbardziej brakowało poczucia wolności (28 proc.) oraz spotkań ze znajomymi (28 proc.) i rodziną (27 proc.). Odczuliśmy także brak możliwości podróżowania (25 proc.), wyjścia do kina, teatru czy na koncert (19 proc.), a także do fryzjera lub kosmetyczki (19 proc.) czy do restauracji, pubu lub kawiarni (18 proc.) – czyli tych aktywności, podczas których mamy realny kontakt z drugim człowiekiem.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: