eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Antal: w dobie pandemii liczy się elastyczność

Antal: w dobie pandemii liczy się elastyczność

2020-07-01 13:26

Antal: w dobie pandemii liczy się elastyczność

Praca zdalna © esolla - Fotolia.com

Opublikowany właśnie raport „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” autorstwa Antal oraz Cushman & Wakefield rzuca światło na postawy i zachowania towarzyszące menedżerom w dobie pandemii. Opracowanie przygląda się również perspektywom, jakie rysują się przed działającymi na polskim rynku firmami oraz dotyka zagadnienia tzw. „elastyczności instytucjonalnej”. Chodzi tu o działania podejmowane przez organizacje w czasach kryzysu wywołanego koronawirusem.

Przeczytaj także: Specjaliści i menedżerowie - rynek pracownika się stabilizuje

10 kluczowych wniosków z raportu:


  1. Wybuch pandemii przyczynił się do upowszechnienia pracy zdalnej
  2. Pracownicy tęsknią za pracą w biurze, ponieważ doskwiera im brak relacji społecznych
  3. Dostosowany do potrzeb pracowników, elastyczny grafik, staje się powoli normą
  4. W najbliższej przyszłości należy oczekiwać wyraźnego zróżnicowania powierzchni biurowej
  5. Biura będą dostosowane do wymogów związanych z koniecznością zachowania dystansu społecznego
  6. Kultura monitoringu i ścisłej kontroli ustępuje miejsca kulturze zaufania
  7. Specjaliści i menedżerowie już podejmują działania, które mają uchronić przed wywołanym pandemią kryzysem
  8. W organizacjach widać grę do jednej bramki – na wyrzeczenia, dzięki którym możliwe będzie przetrwanie kryzysu, gotowa jest zarówno średnia, jak i wyższa kadra
  9. Specjaliści i menedżerowie są zadowoleni z pracy, ale nie kryją też niepewności
  10. Firmy reagują elastycznie na zmiany, ale nie zawsze pamiętają o komunikacji nowej strategii

„O sukcesie zarówno pracowników, jak i całych organizacji decyduje coraz częściej ich elastyczność w dostosowaniu do zmian, jakie niesie gospodarka. Od lat odchodzimy od modelu, w którym liczy się czas pracy, przyjmując model, w którym ważna jest realizacja konkretnych zadań, a kultura zaufania wypiera kulturę kontroli. Mam nadzieję, że wnioski z przeprowadzonego przez nas badania pozwolą zaczerpnąć inspiracje i wdrożyć nowe rozwiązania zarówno w zakresie własnej indywidualnej pracy, jak i szerszych, instytucjonalnych rozwiązań w firmie” – komentuje Artur Skiba, prezes Antal.

fot. esolla - Fotolia.com

Praca zdalna

Wybuch pandemii przyczynił się do upowszechnienia pracy zdalnej.


Upowszechnienie się pracy zdalnej i elastycznych grafików


Podczas pandemii pracę zdalnie wykonywało 79% specjalistów i menedżerów. O ile przed okresem epidemii 47% badanych wykorzystywało trzy lub więcej dni w miesiącu pracując zdalnie, to obecnie oczekiwania w zakresie takiego wymiaru minimalnego ma już 78% osób. 46% badanych sądzi, że wymiar pracy zdalnej w ich organizacjach zwiększy się w przyszłości, a jedynie 14% zdecydowanie wyklucza taką możliwość. Ankietowani wskazali, że dysponują również elastycznością czasu pracy w swoich miejscach zatrudnienia. Tylko co dziesiąty respondent ma sztywne godziny pracy bez wyjątków, co piąty natomiast ma możliwość zmiany godzin pracy w wyjątkowych sytuacjach. Jednak, aż 35% specjalistów i menedżerów może rozpoczynać i kończyć pracę w określonym przedziale godzin, a 20% respondentów jest rozliczanych wyłącznie zadaniowo.
Na podstawie naszych doświadczeń, zdobytych podczas współpracy z wieloma najemcami na polskim rynku, możemy powiedzieć, że głównymi czynnikami, które miały wpływ na niechęć do pracodawców do wdrażania pracy zdalnej, były przede wszystkim: brak zaufania, potrzeba kontroli oraz przyzwyczajenia menedżerów i pracowników. Test podczas pandemii udowodnił, że praca zdalna może być efektywna i jest ważnym benefitem. Spodziewam się zmiany roli biura i większego nacisku na rozwój funkcji społecznej biura czy miejsca do wymiany wiedzy oraz większej otwartości pracodawców na pracę zdalną. Wpłynie to na elastyczność powierzchni biurowej oraz wykształcenie nowego pokolenia menedżerów zarządzających zespołem hybrydowo – wirtualnie i w biurze” – podkreśla Aleksander Szybilski, Associate i Workplace Strategy Expert w Cushman & Wakefield.

Elastyczność roli i organizacji w kontekście możliwego kryzysu


Według ponad połowy badanych (53% wskazań) organizacje zmieniają swoje produkty i usługi, żeby dostosować się do obecnych wymagań rynku. Jednocześnie 73% specjalistów i menedżerów deklaruje, że zna obecną strategię swoich pracodawców. Niepokoi jednak fakt, że co piąty respondent nie ma o niej żadnej wiedzy. W czasach zmiany wyjątkowo ważna staje się polityka dotycząca komunikacji, w szczególności w zakresie wytyczania celów i odpowiedzi organizacji na zmiany, jakie niesie rynek.

Specjaliści i menedżerowie również podejmują szereg kroków w celu przygotowania się do spowolnienia gospodarczego elastycznie podchodząc do nowych wymagań rynku. Najwięcej osób (63%) gromadzi oszczędności i rezygnuje z części wydatków. 38% poszukuje nowego zatrudnienia, a 22% zwiększa swoje zaangażowanie w wykonywane zadania. Co piąty badany składa również propozycje nowych projektów w firmie.

Przedstawiciele kadry średniego i wyższego szczebla są też gotowi na pewne wyrzeczenia. Wysoki odsetek badanych jest gotowy pracować w większym wymiarze zdalnie (86% pozytywnych wskazań). Nieznacznie mniej osób (85%) jest w stanie zaakceptować czasowe ograniczenie dostępu do świadczeń pozapłacowych. Zmianę zakresu obowiązków dopuszcza 76% respondentów, a zmniejszenie wymiaru czasu pracy – 71%. Najrzadziej było wymieniane zmniejszenie wynagrodzenia – 62% badanych widzi taką możliwość. Średnio maksymalną granicą dopuszczanego zmniejszenia wynagrodzenia jest 19%.
„Większość firm oraz specjalistów czy menedżerów w nich pracujących jest obecnie w tzw. fazie “stand by”. Aktywnie pracujemy nad stworzeniem nowych planów działania w obliczu zbliżającego się spowolnienia gospodarczego mając świadomość, że świat biznesowy sprzed koronawirusa przestał istnieć. Jednocześnie większość specjalistów i menedżerów – prawie 70% - jest zadowolenia z pracy, ale jej niepewna. 43% badanych obecnie nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia. To sprawia, że wyjątkowo ważny w obecnych czasach staje się monitoring satysfakcji, zaangażowania i motywacji pracowników” - komentuje Sebastian Sala, menedżer Antal SSC/BPO, Banking & Insurance.

Zróżnicowana przestrzeń biurowa ma podtrzymywać relacje


Pandemia udowodniła, że zdecydowana większość specjalistów i menedżerów (93%), którzy pracowali zdalnie podczas pandemii, jest w stanie wykonywać obowiązki zawodowe w tej formie bez przeszkód. Co więcej 78% respondentów jest usatysfakcjonowanych z takiej formy pracy. Natomiast średniej i wyższej kadrze podczas nieobecności w biurze najczęściej brakuje relacji społecznych (74% wskazań). Cenią zaś głównie oszczędność czasu na dojazdach (90% wskazań).

Przed pandemią w biurach zdominowanych przez open space, ale z dużą liczbą miejsc do spotkań i pomieszczeń wspierających, pracowało 23% badanych – teraz 81% respondentów uważa, że biura powinny być bardziej elastyczne i zapewniać możliwość zmiany miejsca pracy w zależności od wykonywanych zadań, a 61% – że biura powinny w głównej mierze spełniać funkcje społeczne. Bardzo istotny jest też fakt, że aż 70% badanych uważa, że powierzchnie biurowe powinny być dostosowane do nowych standardów anty-epidemicznych.

O badaniu
Badanie Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1069 specjalistów i menedżerów w dniach 16 kwietnia – 16 maja 2020 roku.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: