eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › GfK: e-commerce podwoi udział w polskim rynku FMCG?

GfK: e-commerce podwoi udział w polskim rynku FMCG?

2020-06-19 11:14

GfK: e-commerce podwoi udział w polskim rynku FMCG?

E-commerce © raywoo - Fotolia.com

W czasie pandemii Polacy nie zrezygnowali z zakupów dóbr szybkozbywalnych (FMCG). Jak jednak wynika z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, znacznie częściej niż przed kryzysem kupowaliśmy je online. Wydatki dokonywane na tę kategorię za pośrednictwem e-commerce wzrosły względem poprzedniego roku o pokaźne 30%.

Przeczytaj także: Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jaki potencjał do wzrostów w e-commerce ma sektor FMCG?
  • Jak w postrzeganiu konsumentów zmieniła się ogólna definicja trendu convenience?
  • Którzy z detalistów zyskają w najbliższym czasie?


W I kwartale br. odsetek gospodarstw domowych, które przynajmniej raz zakupiły produkty FMCG przez internet wzrósł z 15 do 24%. W ujęciu ilościowym oznacza to wzrost o 1,2 mln. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się zarówno kosmetyki i środki pielęgnacyjne (41,4%), jak i artykuły spożywcze (15,7%).

Jak podkreśla Szymon Mordasiewicz z GfK, eFMCG to kanał, którego zeszłoroczny, rynkowy udział wyniósł zaledwie 1%, ale z bardzo wysokim potencjałem do wzrostu.
– Firmy, które już teraz są obecne w sieci, podkreślają, że nie mają wystarczających zasobów, by płynnie realizować zamówienia. W pierwszym kwartale 2020 r. udział eFMCG wyniósł 1,3%. Jest więc przestrzeń do dalszej ekspansji i w przeciągu najbliższych 2-3 lat możemy spodziewać się wzrostu udziału e-commerce do 2-3% całkowitej wartości sprzedaży FMCG w Polsce – mówi Szymon Mordasiewicz.

Nowy wymiar convenience – bezpieczeństwo


Z obserwacji GfK Polonia wynika, że w wyniku pojawienia się pandemii zmieniła się ogólna definicja trendu convenience w postrzeganiu konsumentów, co otwiera przed branżą e-commerce perspektywę dynamicznego rozwoju. Dziś wygodne zakupy to przede wszystkim zakupy bezpieczne.
– Kolejki lub zbyt duża liczba osób w sklepie może dziś wywołać u konsumentów dyskomfort. Dla wielu osób wyjście do sklepu zaczęło kojarzyć się z poczuciem zagrożenia zdrowia, dlatego przy braku poczucia komfortu i bezpieczeństwa, część klientów, zależnie od stopnia wrażliwości, może zacząć unikać stacjonarnych kanałów – tłumaczy Szymon Mordasiewicz.

fot. raywoo - Fotolia.com

E-commerce

E-commerce może wkrótce podwoić udział w polskim rynku FMCG


W opinii eksperta GfK, w najbliższym czasie mocno zyskają detaliści, dostarczający kompleksową ofertę przez internet (od zamówienia do transportu), a także sieci oferujące wariant Click&Collect. Większą popularnością cieszyć się będą także rozwiązania łączone, gdzie towary zamówione w danym sklepie, będą odbierane i dostarczane przez firmy trzecie, na zasadzie partnerstwa.
– Ważną rolą i de facto zadaniem detalistów będzie ułatwienie zakupów i skrócenie ich do niezbędnego minimum. Wpłynie to między innymi na asortyment, który przy mniejszej skłonności do wydawania dużej ilości gotówki, również będzie musiał się zmienić. Ogromna rolę w kształtowaniu nowej rzeczywistości zakupów z pewnością odegra także technologia, czyli automatyzacja i robotyzacja procesów, w celu ograniczenia punktów styczności między ludźmi do niezbędnego minimum – podsumowuje Szymon Mordasiewicz.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: