eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Tydzień 27/2006 (03-09.07.2006)

Tydzień 27/2006 (03-09.07.2006)

2006-07-09 15:35

Przeczytaj także: Tydzień 26/2006 (26.06-02.07.2006)

  • Zakończyły się fiaskiem ostatnie negocjacje w ramach WTO a dotyczące zasad liberalizacji światowego handlu. W genew­skiej konferencji uczestniczyli ministrowie handlu. Unia widzi możliwość kompromisu, lecz oczekuje znaczących ustępstw ze strony USA i krajów rozwijajacych się współpracujących w ramach G20.
  • W klasyfikacji wg wielkości PNB (produktu narodowego brutto) światową czołówkę stanowią USA, Japonia i Niemcy. Teraz po zweryfikowaniu przez Bank Światowy danych statystycznych na czwarta pozycję weszły Chiny spychając z niego Wielką Bryta­nię. Nie zmienia to faktu, że w wielkości PNB na mieszkańca Chiny sa w daklszym ciągu na bardzo odległym miejscu. Według OECD w 2006 roku wzrost chińskiej gospodarki wyniesie 9,4% r/r, a w 2007-9,5% r/r.
  • Chińskie rezewy walutowe rosną jak na przysłowiowych drożdżach. Już w końcu 2005 roku Chiny wyprzedziły Japonię i teraz umacniają się na pozycji lidera. Wzrosły one w kwietniu o 19,9 mld USD, a w kwietniu o 30 mld USD osiągając poziom 925 mld USD.
  • Gazprom kończy negocjacje z Iranem w sprawie transportu irańskiego gazu do Europy. Będzie on transportowany przez Ukrainę lub przez Turcję i wymaga to budowy dwóch nowych odcinków rurociągów.
  • Airbus, największy europejski producent samolotów i do tej chwili lider światowy ma nowe kłopoty. Są nimi opóźnienia we wdrożeniu tym razem modelu A350.
  • Chińskie linie lotnicze China Southern Airlines Co., (trzecia w kolejności chińska linia lotnicza) zakupi 50 samolotów Airbus 320. W poprzednim tygodniu China Eastern Airlines Co o zakupiło 30 samolotów Airbus 320. Wsumie Chiny zakupią 150 air­busów, a w mieście Tianjin we wschodnich Chinach będą montowane airbusy A320 (4 samoloty miesięcznie). Do 2010 roku będzie potrzebować 600 nowych samolotów (obecnie Chiny mają 863 samoloty). W kwietniu Chiny zamówiły też w USA 80 boeingów 737.
  • BP podpisał umowę z China National Offshore Oil Corp. na dostawy gazu LNG do nowootwartego terminalu gazowego w południowowschodnich Chinach. Chiny podpisały też podobny kontrakt na dostawy LNG z Australii. Rocznie terminal będzie przepompowywał do 2,6 mln ton LNG.
  • Chiński koncern naftowy CNPC zamierza kupić udziały w rosyjskim Rosniefcie za 3 mld USD. Chce w ten sposób zapewnić sobie dostęp do rosyjskiej ropy.
  • Zbliża się kolejne spotkanie najbardziej uprzemysłowionych państw grupy G8 pod Sankt Petersburgiem. Eksperci jednak analizują sposób realizacji poprzedniego szczytu w szkockim Gleneagles. Praktyczne zealizowano wszystkie postanowienia dotyczące nierozprzestrzeniania broni masowego rażenia, walki z terroryzmem i przestępczością, z procesem pokojowym na Bliskim Wschodzie oraz rozwijania odnawialnych źródeł energii. Natomiast postanowienia w dziedzinie gospodarki nie są realizowane nawet w połowie.
  • Mnożą się analizy i spekulaje dotyczące rozwoju rosyjskiej polityki na rynkach surowców energetycznych. Podkreśla się, że negocjacyjna pozycja Rosji w stosunku do krajów unijnych wzmocni się w wyniku jej wejścia na rynki Dalekiego Wschodu, gdzie przewiduje ona eksport 20-30% swojego gazu. Ta dziedzina to kluczowy element strategicznego partnerstwa Rosji i Chin.
  • Kolejna rewolucja w sprzęcie informatycznym. Seagate (czołowy producent twardych dysków) złożyło wniosek patentowy z opisem nowej technologii, która umożliwia produkcję dysków twardych o terabajtowych pojemnościach.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

CZYŻBY ZMIANA NA FOTELU LIDERA

Zainteresowanie przemysłem lotniczym w świecie biznesu wynika z docenienia roli tej branży w całym przemyśle. Jest ona bowiem generatorem i nośnikiem szeroko rozumianego postępu technicznego. W tej branży powstają nowe technologie i rozwi­ązania, które następnie są stosowane i eksploatowane w ekstremalnie trudnych warunkach, by potem znaleźć liczne zastosowa­nia w innych obszarach gospodarki. Myślę tu o nowych materiałach, innowacyjnych rozwiązaniach konstrukcyjnych, czy ukła­dach kontrolno-pomiarowych i w systemach automatyki.

Od kilkunastu już lat trwa w tej branży ostra rywalizacja po obu stronach Atlantyku. W tym wyścigu producentów samolotów Europę reprezentuje Airbus – dziecko koncernu EADS, a Stany Zjednoczone-Boeing. Przez wiele lat amerykański koncern był niezagrożonym liderem. Przez poprzednie pięć lat na pozycji lidera był europejski producent. Teraz wiele wskazuje na to, że na pierwszą pozycję w ilości wyprodukowanych samolotów w ciągu roku powróci amerykański Boeing.

W ostatnich miesiącach na szczytach organizacyjnych europejskiego producenta pojawiły się poważne problemy, których wynikiem są zmiany kadrowe. Ale problemy są także inne. Pojawiły sie zagrożenia w terminach realizacji zamówień na modele, które miały być nową wizytówką koncernu na najbliższe kilka lat (chodzi tu o modele A350 i A380). Słabnie pozycja Airbusa mimo, że odnosi on sukcesy na rynku chińskim, bo ostatnio linie:

- China Southern Airlines Co. (to trzecia w kolejności chińska linia lotnicza) zakupiły 50 samolotów Airbus 320,

- China Eastern Airlines Co o zakupiły 30 samolotów Airbus 320,

a w sumie Chiny potwierdziły, że zakupią 150 airbusów. Także potwierdziła się informacja, że w mieście Tianjin we wschodnich Chinach będą montowane airbusy A320 (4 samoloty miesięcznie).

Jednak wkrótce okazało się, że tę przewagę Airbusa na chińskim rynku zredukował kontrakt na dostawę 80 boeingów 737.

Nadchodzące informacje potwierdzają, że rośnie przewaga Boeinga w ilości zamówień w pierwszych sześciu miesiącach tego roku. Hitem okazuje się Boeing 787 Dreamliner, chociaż ten samolot jeszcze nie jest w produkcji. Dreamliner to samolot naszpi­kowany nowymi rozwiązaniami technologicznymi, okazał się dla przewoźników tak atrakcyjny, że ma szanse dać Boeingowi przywódz­two wśród producentów samolotów. Dreamliner zużywa znacznie mniej paliwa, co dzisiaj ma podstawowe znaczenie.

Europejski koncern czeka teraz walka o odzyskanie zaufania klientów. Prowadzić ona będzie przez rozwiązanie wewnętrznych problemów organizacyjnych i technicznych, spraw finansowych (w tym także konieczność zapłacenia kar z powodu niemożności terminowego wywiazania się z realizacji dostaw).

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: