eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online pod lupą

Zakupy online pod lupą

2019-04-01 12:18

Zakupy online pod lupą

¼ zakupów w polskim internecie to zakupy mobilne © Irina - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Picodi, serwis oferujący kody rabatowe i kupony promocyjne do sklepów, przedstawia raport podsumowujący miniony rok w e-commerce. Analiza setki tysięcy transakcji internetowych pozwala dowiedzieć się, kim są Polacy dokonujący zakupów online i jakie są ich zwyczaje.

Przeczytaj także: Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

Smartfony w tyle, kobiety górą


Wprawdzie już od kilku lat każdy kolejny rok jest ogłaszany rokiem „mobile”, to jednak w przypadku zakupów online udział telefonów sięga na razie zaledwie 26%. Polacy okazują się być w tej materii tradycjonalistami - z poziomu komputerów i laptopów zakupów online dokonuje aż 72% z nas. Zaledwie 1 na 50 transakcji finalizowana jest z poziomu tabletu.

Okazuje się również, że przeciętna wartość zakupów za pośrednictwem telefonu jest nieco niższa niż zakupów z komputerów, odpowiednio 159 zł i 194 zł. Zdecydowanie najwięcej (237 zł) wydają użytkownicy stosunkowo rzadkich na naszym rynku tabletów.

fot. mat. prasowe

Nawyki zakupowe polskich internautów

Średnia wartość zamówienia ze smartfona to 159 zł.


Kim są kupujący? Statystyki pokazują, że zakupy online są domeną kobiet. To właśnie do pań należą aż dwie trzecie wszystkich zakupów i jedynie jedna trzecia – do mężczyzn. Najczęściej klientami sklepów internetowych są osoby w wieku 18–24 lat (37%) oraz 25–34 lat (35%). 15% wszystkich zakupów w sieci było zrobionych przez osoby z grupy wiekowej 35–44, a pozostałe 7%, 5% i 2% należą odpowiednio do grup 45–54, 55–64 oraz 65+.

Najlepszy czas na zakupy w sieci


Według statystyk Picodi.com szczyt zakupów w internecie przypada na listopad i grudzień – w te dwa miesiące Polacy składają 27% wszystkich zamówień w internecie w skali roku. Relatywnie ciche miesiące to czerwiec, lipiec i sierpień. Z kolei we wrześniu i październiku średnia wartość zamówienia w internecie jest najwyższa i wynosi odpowiednio 284 i 286 złotych.

fot. mat. prasowe

Zmiana aktywności zakupowej i średniej wartości zamówienia

Największą aktywność zakupową zanotowano w listopadzie i grudniu.


Wśród wszystkich dni tygodnia największą aktywność zakupowiczów odnotowano w poniedziałki, wtorki i niedziele, z kolei sobota jest dniem, w którym robi się zakupy najrzadziej ze wszystkich dni tygodnia.

Jeśli chodzi o czas zakupów, statystycznie najwięcej transakcji (35%) odbywa się w godzinach popołudniowych, tj. od 12 do 18. Niewiele mniej, bo 33% transakcji, dokonuje się w godzinach wieczornych, tj. od 18 do północy.

Jakie produkty cieszą się największą popularnością? Najczęściej kupowanymi przez internet produktami w Polsce są odzież, buty, kosmetyki i perfumy, elektronika oraz jedzenie na dowóz.

Dział analiz Picodi sporządził statystyki dotyczące wykorzystywanych do zakupów w sieci urządzeń oraz średniej wartości zamówienia dla 35 państw świata z rozwiniętą branżą e-commerce.

Polska, w której 26% transakcji w sieci odbywa się ze smartfonów, znajduje się w grupie państw, gdzie zakupy z komputerów stanowią zdecydowaną większość. W tym gronie znajdują się również Czechy, Portugalia i Australia. Najbardziej „mobilnie” robi się zakupy w Peru i Nigerii.

Jeśli chodzi o ilość pieniędzy, średnio wydawanych na jedno zamówienie internetowe, liderami są mieszkańcy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie średnia wartość zamówienia wynosi 176€. Z kolei najdrobniejsze zamówienia w sieci składają internauci z Węgier i Turcji (po 28€ i 33€ odpowiednio). W Polsce średnia wartość zamówienia w 2018 roku wyniosła 43€ (185 zł).

fot. mat. prasowe

Zmiana aktywności zakupowej na przestrzeni tygodnia i dnia

W przypadku komputerów najwyższa aktywność dotyczy niedzieli i pierwszych dni tygodnia.


Zakupy online w liczbach


  • ¼ zakupów w polskim internecie to zakupy mobilne;
  • 67% wszystkich zakupów w sieci zrobiły kobiety;
  • 37% kupujących w sieci to osoby w wieku 18–24;
  • Średnia wartość zamówienia jest najwyższa w październiku – 286 zł;
  • Najbardziej aktywnym miesiącem, pod względem liczby zakupów w sieci, jest grudzień (13,6% całorocznej liczby zakupów);
  • Top-3 kategorie artykułów, najchętniej kupowanych przez internet: 1. Odzież, 2. Buty, 3. Kosmetyki i perfumy.

Metodologia
Raport został przygotowany w oparciu na dane wewnętrzne globalnej platformy zakupowej Picodi.com z 2018 roku. Przy przeliczeniu walut użyto średnich kursów za marzec 2019 roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: