2018-12-28 12:16
Zakupy online © geargodz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Uwaga na fałszywe sklepy internetowe
Zakupy online są komfortowe, łatwe i zdecydowanie mniej czasochłonne niż stacjonarne. Nic dziwnego, że klienci mają o nich coraz lepsze zdanie. Rośnie również zaufanie do e-sklepów. Raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” potwierdza, że już co czwarty polski e-kupujący (26%) uważa kupowanie przez Internet za całkowicie bezpieczne. Dla porównania, jeszcze przed rokiem z takiego założenia wychodziło jedynie 14% ankietowanych, a co piąty uważał tę formę zakupów za ryzykowną. Dziś takiej odpowiedzi udziela zaledwie 10% badanych. Eksperci są jednak przekonani, że to nie wystarczy.– Jeśli uświadomimy sobie, że w Polsce handel internetowy funkcjonuje już od 20 lat, a obecnie tylko co czwarty internauta ma całkowite zaufanie do tego rodzaju zakupów, to myślę, że sklepy internetowe mają jeszcze sporo do zrobienia w kwestii bezpieczeństwa. Zwłaszcza że, jak pokazuje rzeczywistość, oszustwa w polskim e-commerce nie należą do rzadkości – uważa Mirosław Sędłak, zarządzający programem Rzetelna Firma w Kaczmarski Group.
fot. geargodz - Fotolia.com
Zakupy online
Sklep internetowy warto zweryfikować na różne sposoby.
– Wszelkie certyfikaty na stronie internetowej rzeczywiście budują wiarygodność e-sklepu w oczach kupujących. Jednakże sam widok certyfikatu nie powinien być dla klienta gwarancją bezpieczeństwa. Oszuści też są świadomi korzyści, jakie daje posiadanie certyfikatu, dlatego zdarza się, że je fałszują. Aby zweryfikować autentyczność certyfikatu, trzeba sprawdzić, czy jest aktywny. W przypadku certyfikatu Rzetelnej Firmy, należy kliknąć na banner, który powinien przenieść nas do strony z aktualnym zaświadczeniem, że spółka na obecną chwilę nie posiada żadnych przeterminowanych zobowiązań notowanych w Krajowym Rejestrze Długów Biurze Informacji Gospodarczej. Jeśli banner jest nieaktywny i nie przenosi do takiej strony, powinna zapalić nam się czerwona lampka – przestrzega Mirosław Sędłak.
– Z prostej przyczyny, jeśli sklep jest zadłużony u dostawców towarów, możemy mieć problemy z otrzymaniem od niego zamówionego produktu. Naszą czujność dodatkowo powinny wzbudzić niewiarygodnie niskie ceny, brak informacji kontaktowych na stronie internetowej czy brak kompletnych danych na temat spółki (numer NIP oraz REGON). Jeżeli e-sklep oferuje ograniczone formy zapłaty za przesyłkę, na przykład tylko przelew jako jedyną możliwą opcję, warto się zastanowić, dlaczego nie honoruje płatności przy odbiorze. Zanim skorzystamy z usług danego sklepu, sprawdźmy, też czy udostępnia na swojej stronie procedurę zwrotów i reklamacji – radzi Mirosław Sędłak.
– Niestety takie sytuacje będą się zdarzały coraz częściej – mówi Anna Marcinkowska, ekspert z ChronPESEL.pl. – Coraz więcej transakcji bowiem przeprowadzamy w świecie cyfrowym, tam też gromadzone i przechowywane są nasze dane. Brak odpowiednich zabezpieczeń lub niewinna luka w systemie mogą być furtką dla przestępców. O niektórych przypadkach wycieku danych dowiadujemy się z mediów, ale większość odbywa się bez naszej wiedzy. Sporo sprzedawców to małe sklepy, które przechowują nasze dane bez zabezpieczeń, łatwo się do takiej bazy danych włamać. A jeśli konsument chce fakturę, to oprócz imienia i nazwiska, adresu i telefonu bądź e-maila musi podać także PESEL. I tu nieszczęście gotowe. O wszystkim dowiadujemy się po fakcie, kiedy dzwoni windykator lub komornik puka do drzwi. W takiej sytuacji warto trzymać rękę na pulsie i monitorować swoje dane na bieżąco, by mieć pewność, że nikt obcy właśnie nie próbuje nas okraść – dodaje Anna Marcinkowska.
oprac. : eGospodarka.pl
10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy
Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe
Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online
Sprzedaż w internecie sposobem na przetrwanie kryzysów?
E-commerce rozkwita. W 2021 r. sprzedaż w internecie rozpoczęło 120 tys.
Tylko zakupy online? Co 4. konsument rezygnuje ze sklepów stacjonarnych
Świąteczne zakupy online na ostatnią chwilę. Na co uważać?
7 nowych trendów w zakupach online po pandemii
Biznes bez granic: Handel zagraniczny w nowej rzeczywistości
Panorama Reden i Niebieski Bursztyn od ATAL
Polski Ład 2.0: czy zmiana formy opodatkowania będzie opłacalna? Sprawdź symulację
Fala upałów: jakie obowiązki pracodawcy?
Prawo patentowe Unii Europejskiej czekają rewolucyjne zmiany
Jaka zaliczka na podatek dochodowy od firmy za czerwiec 2022 r.?
Bezpieczniejszy zakup mieszkania od dewelopera. Ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny