eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy świąteczne były inne niż przed laty

Zakupy świąteczne były inne niż przed laty

2018-12-28 11:40

Zakupy świąteczne były inne niż przed laty

Zakupy świąteczne były inne niż przed laty © LIGHTFIELD STUDIOS - Fotolia.com

Za nami Boże Narodzenie, a więc jeden z najintensywniejszych okresów handlowych w roku. Jak tym razem wyglądały zakupy świąteczne? Czy zachowania i decyzje konsumentów uległy znaczącej zmianie? Jakie czynniki wywierają największy wpływ na kupujących? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarcza opracowany przez Santander Consumer Bank raport “Polaków portfel własny – świąteczne przygotowania”.

Przeczytaj także: Zakupy online: jakie prezenty świąteczne najpopularniejsze?

W skrócie


  • Zakupy świąteczne nie wyglądają już tak, jak przed kilku laty. Wyraźnie zauważalna jest rosnąca popularność e-commerce przy jednoczesnym spadku zainteresowania wyprzedażami świątecznymi.
  • W przygotowaniach do świąt najbardziej przeszkadzają ankietowanym tłumy w sklepach oraz korki na ulicach.
  • Zakaz handlu w niedzielę spowodował, że co piąty Polak planował rozpocząć świąteczne zakupy wcześniej i częściej korzystać z oferty sklepów internetowych.
  • Przeszło 20 proc. respondentów przyznaje, że stresuje się wydatkami, które towarzyszą przygotowaniom do Świąt Bożego Narodzenia.
  • Większe obciążenie budżetów domowych w okresie świątecznym nie wpływa na sposób wykorzystania środków z programu 500+ – głównymi beneficjentami będą dzieci.

fot. LIGHTFIELD STUDIOS - Fotolia.com

Zakupy świąteczne były inne niż przed laty

Wyraźnie zauważalna jest rosnąca popularność e-commerce przy jednoczesnym spadku zainteresowania wyprzedażami świątecznymi.


Tegoroczne zakupy świąteczne są zupełnie inne, niż te robione pięć, a nawet trzy lata temu. – Handel tradycyjny nieustannie ewoluuje, podążając za trendami i oczekiwaniami klientów. Pojawiają się nowe kanały sprzedaży. Zmianom ulega również prawo, które wpływa zarówno na sposób prowdzenia biznesu, jak i na nawyki samych konsumentów – wylicza Piotr Monkiewicz, Dyrektor Departamentu Pożyczek Gotówkowych z Santander Consumer Banku.

Wyjątkowa atmosfera Bożego Narodzenia i tradycja obdarowywania bliskich sprawiają, że Polacy chętnie w tym okresie korzystają z oferty handlowców ale i banków oraz pozostałych instytucji finansowych. To czas wzmożonego zainteresowania kredytami konsumpcyjnymi i kredytem na zakup towarów i usług (zwanych popularnie ratami). Z danych BIK wynika, że sprzedaż kredytów finansujących sprzedaż ratalną rośnie z roku na rok, a najbardziej zauważalne jest to w kredytach na niskie kwoty.

Według badania wykonanego na zlecenie Santander Consumer Banku Polacy dostrzegają zmiany, jakie zachodzą w handlu.
– Jako czynniki, które miały w tym roku największy wpływ na zakupy świąteczne, wskazują rozwój sklepów internetowych (28,5 proc.) i płatności bezgotówkowych (23,3 proc.) – mówi Piotr Monkiewicz z Santander Consumer Banku – Z kolei ekspansja dyskontów była najczęściej wskazywana w grupie badanych o najniższych dochodach – 31,8 proc. obserwacji – dodaje.

Rozwojowi sklepów internetowych na pewno sprzyja stres, który towarzyszy świątecznym zakupom w sklepach handlu tradycyjnego. Na czele zestawienia najbardziej stresogennych czynników Polacy wymienili tłum w sklepach (51,4 proc.) oraz korki w okolicach centrów handlowych (43,1 proc.). Ponad 20 proc. badanych jako denerwujące wskazało również duże wydatki związane z tym okresem. Może to mieć też wpływ na postrzeganie poświątecznych wyprzedaży. Prawie połowa badanych (42,8 proc.) nie interesuje się nimi wcale lub uważa, że to żadna okazja i źródło niepotrzebnych wydatków.

Tegoroczne Boże Narodzenie było pierwszym od czasu wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Kilka miesięcy obowiązywania ograniczeń sprawiło, że większość badanych nie przewidywała problemów z tego powodu (zwłaszcza że w grudniu niedziel handlowych było więcej niż zwykle). Jednak co piąta osoba zadeklarowała, że uregulowania wpłynęły na jej świąteczne przygotowania.

Badanie pokazało również, że większe obciążenie budżetów domowych przed Świętami ma znikomy wpływ na sposób wykorzystania środków z programu Rodzina 500+. Pomimo większych wydatków w tym okresie, zdecydowana większość rodzin (prawie 80 proc.) zadeklarowała, że pieniądze z programu przeznaczy na prezenty dla dzieci i ich potrzeby. Tylko co dziesiąta rodzina planowała wydać te pieniądze na przygotowania do świąt, finansując w ten sposób zakup artykułów spożywczych.

O BADANIU:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 5–6 listopada 2018 r. W badaniu wzięły udział osoby dorosłe reprezentatywne dla całej Polski. Próba n=1000.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: