eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Motywowanie pracowników już nie tylko w korporacjach

Motywowanie pracowników już nie tylko w korporacjach

2018-12-28 10:26

Motywowanie pracowników już nie tylko w korporacjach

Zmotywowany pracownik to zadowolony pracownik © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Mówi się, że motywowanie pracowników to domena korporacji oraz największych firm. Tak z pewnością jest, ale z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla Research dla VanityStyle wynika, że zalety związane ze stosowaniem narzędzi motywacyjnych dostrzega również 78,8 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Reprezentanci sektora MŚP są przekonani, że zmotywowany pracownik, to pracownik efektywny, lojalny i zadowolony.

Przeczytaj także: Jak wspierać rozwój pracowników na każdym etapie życia zawodowego?

Większa firma, większa świadomość


Statystyki GUS dowodzą, że polski sektor MŚP to już 2 mln firm. Badanie Instytutu Keralla Research pokazuje z kolei, że im większa firma, tym większa świadomość przewagi, jaką można uzyskać poprzez odpowiednie motywowanie pracowników. Korzyści płynące ze stosowania narzędzi motywacyjnych dostrzega 9 na 10 przedstawicieli średnich przedsiębiorstw, blisko 80 proc. małych firm i nieco ponad 71 proc. mikrofirm.
- Polscy pracodawcy przeszli długą drogę, zanim dostrzegli potrzebę motywowania pracowników. Podobnie jak w przypadku wielu innych zjawisk zachodzących w organizacjach, kwestie związane z motywowaniem były na początku domeną przede wszystkim dużych korporacji, które czerpały wzorce z krajów macierzystych. To właśnie korporacje i duże firmy przetarły szlak, którym podążają obecnie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa – mówi Joanna Skoczeń, prezes zarządu VanitySyle. - Należy jednak pamiętać, że sektor MŚP jest bardzo zróżnicowany. O ile w strukturach średnich przedsiębiorstw często spotykani są specjaliści z obszaru HR, mający świadomość tego, jak ważne dla organizacji jest umiejętne i efektywne motywowanie kadr, o tyle na przykład w mikroprzedsiębiorstwach kwestia ta spoczywa zazwyczaj w rękach właścicieli, którzy często nie mają czasu na zagospodarowanie tego obszaru lub wciąż jeszcze nie zawsze przykładają do motywacji należytą wagę – dodaje.

Badanie VanityStyle dowodzi również, że korzyści z motywowania pracowników dostrzegają przede wszystkim ankietowani reprezentujący branżę produkcyjną (86,6 proc. wskazań).

fot. mat. prasowe

Czy Pani/Pan dostrzega korzyści wynikające z motywowania pracowników?

Im większa firma, tym częściej dostrzega korzyści wynikające z motywowania pracowników


Zadowolenie, efektywność i lojalność pracowników


Przedstawiciele sektora MŚP nie wskazują jednej wyróżniającej się przewagi przedsiębiorstw, które stosują narzędzia motywacyjne. Dla niemal 28 proc. respondentów najważniejszą korzyścią wynikającą z motywowania pracowników jest ich większe zadowolenie, 26,9 proc. wskazuje na większą efektywność, a 26,6 proc. na większą lojalność. Przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zauważają także, że stosowanie narzędzi motywacyjnych ułatwia pozyskanie nowych pracowników (23,4 proc. wskazań) oraz przekłada się na kwestie employer brandingowe (20,1 proc. wskazań). Co istotne, ponad 1/5 przedstawicieli firm z sektora MŚP nie potrafi wskazać żadnych korzyści wynikających z motywowania kadr.
- Jak wynika z badania przedsiębiorstwa, w zależności od wielkości zatrudnienia i branży, w której działają, akcentują inne korzyści wynikające ze stosowania narzędzi motywacyjnych – zaznacza Joanna Skoczeń. - Firmy małe istotnie częściej podają, że tego typu działania podnoszą efektywność pracowników. Z kolei największe podmioty spośród sektora MŚP, zatrudniające od 50 do 249 osób oraz producenci i firmy handlowe wskazują przede wszystkim na łatwość związania pracowników z firmą oraz lepszy wizerunek pracodawcy zapewniającego dodatkowe świadczenia. Usługodawcy natomiast istotnie częściej są zdania, że narzędzia motywujące wpływają przede wszystkim na większe zadowolenie pracowników – podsumowuje.

Przeczytaj także: Trujący klimat organizacji Trujący klimat organizacji

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: