eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Pierwsze skutki zakazu handlu w niedziele

Pierwsze skutki zakazu handlu w niedziele

2018-06-04 11:21

Pierwsze skutki zakazu handlu w niedziele

Zakupy w centrum handlowym © puhhha - Fotolia.com

Obowiązujący od marca br. zakaz handlu w niedziele ciągle budzi ożywioną dyskusję. Nie cichną m.in. pytania o to, kto na nim zyskał, a kto stracił. Problematyka ta interesuje w głównej mierze zarządy firm, ale również ekspertów oraz opinię publiczną. Nad kwestią pochylił się Retail Institute, który opublikował właśnie wyniki odwiedzalności centrów handlowych pomiędzy 1 styczniem a 20 maja 2018 roku oraz podsumowanie okresu obowiązywania zmienionych przepisów (tj. od 5 marca do 20 maja br.). Do jakich wniosków prowadzi ich analiza?

Przeczytaj także: O tym jak centra handlowe przeżyły wolną niedzielę

Okazuje się, że w okresie od 1 stycznia do 20 maja br. odwiedzalność w przeszło 120 analizowanych centrach handlowych była o 2,6% niższa aniżeli w analogicznym okresie poprzedniego roku. Oznacza to, że w centrach handlowych pojawiło się o 3,14 mln klientów mniej niż w ciągu 20 pierwszych tygodni minionego roku. Najbardziej pokaźne spadki (-4,4%) widoczne były w przypadku obiektów zlokalizowanych na obrzeżach miast oraz tam, gdzie dominującą rolę odgrywa operator spożywczy (-4,3%). Od początku roku centra utraciły 5,7 mln klientów, którzy do tej pory robili zakupy w niedziele (-30,25%). Straty są nieco mniejsze, ponieważ 2,5 mln osób z tej grupy znalazło czas, aby odwiedzić galerie w inny dzień tygodnia.

Dane Retail Institute stają się jeszcze bardziej interesujące, jeżeli zawęzić ich zakres do wyników uzyskanych z pierwszych 11 tygodni obowiązywania zakazu handlu w niedziele, tj. od 5 marca 2018 do 20 maja 2018. Jednoznacznie wówczas widać, że słabe wyniki centrów w pierwszej połowie roku można powiązać ze zmianą regulacji prawnych i z wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele. Od 5 marca 2018 do 13 maja 2018 odnotowano bowiem:
  • Spadek o -2,75 mln klientów w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku (-4,12%)
  • Spadek o -5,8 mln klientów w niedziele (-58,2%)
  • Wzrost o + 3,05 mln klientów odwiedzających centra od poniedziałku do soboty.

fot. puhhha - Fotolia.com

Zakupy w centrum handlowym

Od 1 stycznia do 20 maja br. odwiedzalność w przeszło 120 analizowanych centrach handlowych była o 2,6% niższa aniżeli w analogicznym okresie poprzedniego roku.


Analiza Retail Institute potwierdza również to, że centra odnotowywały dobre wyniki do tygodnia, w którym wprowadzono zakazu handlu w niedziele oraz to, że część klientów zaczyna korzystać z galerii w pozostałe dni tygodnia.
Interpretując dane, warto zwrócić uwagę na to, że porównywane okresy roku 2018 i 2017 różnią się liczbą dni roboczych oraz handlowych niedziel. Aby zminimalizować tzw. efekt kalendarzowy, eksperci z Retail Institute zastosowali analizę „like for like (przypis: porównanie wyników z okresów tygodniowych mających tę samą liczbę dni roboczych; tj. poniedziałek do poniedziałku, wtorek do wtorku, etc.). Analiza potwierdziła +2,9% wzrost wyników odwiedzalności centrów w dni handlowe i pracujące w pierwszej połowie 2018 do tego samego okresu 2017 roku. Co niezwykle interesujące, po wejściu w życie zakazu handlu w niedziele, centra odnotowują nieznaczny, bo 0,67% wzrost odwiedzalności w niedziele handlowe. Oznacza to, że klienci nadal chętnie robią zakupy w niedziele, jeżeli tylko mogą.
„Obserwujemy z uwagą zarówno odwiedzalność centrów handlowych jak i obroty generowane przez firmy wynajmujące na ich terenie powierzchnie handlowo-usługowe. Analizy za kwiecień opublikujemy już w piątek 1 czerwca co pozwoli nam monitorować dalej 3 główne zmiany zaobserwowane w marcu:
  • wzrost +4,7% obrotów wszystkich kategorii operujących na terenie CH
  • spadek obrotów firm modowych o -7,4%
  • spadek obrotów firm usługowych (rozrywka, kawiarnie, restauracje) o blisko -20%
  • wzrost sprzedaży specjalistycznych produktów spożywczych o +67% co częściowo pokazuje przygotowania Polaków do Świąt Wielkanocnych jak również efekt kupowania „na zapas” przed pierwszymi niehandlowymi niedzielami.

Ten ostatni wskaźnik, jeśli powtórzy się w ciągu następnych miesięcy, może obalić teorię o tym, że zakaz handlu w niedziele przełoży się na wzrost obrotów w lokalnych sklepikach. Małe sklepy, choć bywają bardzo urokliwe, w porównaniu do oferty operatorów super i hipermarketów oraz specjalistycznych sklepów spożywczych operujących w centrach handlowych mają nadal za wąską ofertę produktów (i usług!!) oraz za wysokie ceny aby realnie wejść w konkurencję z liderami, powiedziała Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: